W ramach kontrolowanego przestoju zespół ekspertów Nova Praxis przygotowań szereg pakietów usług, które mają wesprzeć managerów firm w zarządzaniu kryzysowym wywołanym COVID-19. Zidentyfikowaliśmy kilkadziesiąt problemów z którymi firmy borykają się teraz oraz będą się borykać po zakończeniu kryzysu.
Obszary z jakimi firmy mają największe problemy:
- Zarządzanie – permanentne zarządzanie kryzysowe w firmie
- Zarządzanie – zmiana strategii działania
- Zarządzanie – zabezpieczenie mienia firmy na wypadek problemów finansowych
- HR – zarządzanie ograniczonymi zasobami ludzkimi
- HR – Komunikacja wewnątrz firmy
- HR – Organizacja pracy w ramach tzw. Home Office
- Organizacja – efektywna organizacja pracy
- Organizacja – konsolidacja stanowisk i ról zespołowych
- Organizacja – ciągłe zmiany obostrzeń w zakresie przemieszczania, sposobu pracy
- Bezpieczne zarządzanie informacją w firmie przy rozproszonym zespole
- Produkcja – Ograniczone zasoby do prawidłowego funkcjonowania
- Produkcja – Problemy z ciągłością produkcji w przypadku awarii, wywołane ograniczeniami w dostawie części oraz możliwością przemieszczania się
- Zakupy – Zerwane łańcuchy dostaw
- Zakupy – Wydłużone terminy dostaw oraz niepewne
- Sprzedaż – Zamknięte centra handlowe, ograniczenia w handlu, ograniczenia w przemieszczaniu się
- Sprzedaż – Zmiana modelu sprzedaży produktów i usług i niedostosowanie procesów i procedur do sprzedaży e-commerce
- Sprzedaż – Zatrzymana sprzedaż bezpośrednia (turystyka, fitnes, events, szkolenia, odzież)
- Sprzedaż – Powiązania finansowe branż – problemy moich klientów i dostawców zaczynają być moimi problemami (np: silne przyhamowanie sprzedaży mieszkań wywołane wstrzemięźliwością banków)
- Sprzedaż – Eksport silnie ograniczony
- Sprzedaż – Wstrzymane dostawy od klientów – czy mają prawo zrezygnować z zamówień?
- Finanse – Płynność finansowa
- Finanse – Koszty przestoju
- Finanse – Koszty zapasów
- Finanse – Wydłużające się terminy płatności
- Finanse – Ogarnięcie zawiłości prawnych związanych z Tarczami antykryzysowymi
- Finanse – koszty stałe przy zatrzymanej sprzedaży
- Finanse – umowy kredytowe
- Finanse – kursy walut
- ….
Zarządzanie kryzysowe zawierać reakcję na określone zdarzenia charakterystyczne dla danej branży i powinno mieć określone prawdopodobieństwo, ocenę skutków/wpływ na przedsiębiorstwo oraz szacowaną wielkość strat, jeżeli nie podejmie się żadnych działań.
Przykłady zdarzeń nadzwyczajnych:
- pandemia ogólnoświatowa paraliżująca całą gospodarkę w kraju i za granicą (tak jak COVID-19)
- wyciek danych osobowych
- przerwanie dostaw energii elektrycznej (chwilowe ale częste lub ciągłe na skutek awarii lub wystąpienia kataklizmu)
- utrata ważnych danych firmowych
- pożar/powódź
- kradzież mienia
- kradzież danych przez pracownika firmy
- zmiany ustawodawcze wpływające bezpośrednio na funkcjonowanie danego przedsiębiorstwa
- utrata kluczowych osób w firmie
- konieczność zastąpienia osób decyzyjnych w wyniku wydarzeń nadzwyczajnych
- utrata płynności spowodowana nadzwyczajnymi okolicznościami np: ogłoszenie upadłości kluczowego klienta
- rabunek/napad
- konieczność zapewnienia wszystkim pracownikom zdalnego dostępu do zasobów firmy z zewnątrz
Szacowany spadek obrotów w wielu firmach sięgnie 60-70% w 2020r. choć są również branże, które odnotowują trzycyfrowe wzrosty przychodów. Opracowując nowe podejście do realizacji części usług wsparliśmy się nowoczesnymi narzędziami do analizy przyczynowo skutkowej. Nawiązaliśmy współpracę z ekspertami w celu opracowania złożonych modeli predykcyjnych jak może wyglądać sprzedaż w poszczególnych branżach.
Jak podejść do tworzenia Planów kryzysowych w organizacji?
- Opracowanie Planu Utrzymania Ciągłości Działania– to zakres i sposób działań, które organizacja powinna móc realizować aby zapewnić ciągłość działania całej organizacji na wypadek wystąpienia zdarzeń nadzwyczajnych.
- Opracowanie Planu Ciągłości Działań Biznesowych (ang. Business Continuity Planning) – to zakres i sposób działań, aby zapewnić ciągłość świadczenia usług oraz zapewnić ciągłość przychodów. Jest to szczególnie ważne w przypadku zakładów produkcyjnych to będzie szereg zaleceń na wypadek przymusowej kwarantanny wywołanej COVID-19 przez chorego pracownika,
- Opracowanie Planu Szybkiego Przywrócenia Działalności firmy (ang. Disaster Recovery Planning) – zakres działań, które mają się przyczynić do szybkiego przywrócenia działalności firmy do stanu poprzedniego
Wybrane usługi odpowiadające zidentyfikowanym problemom:
- Pakiet komunikacyjny – szereg działań usprawniających komunikację, przepływ informacji, poprawę organizacji pracy
- Pakiet ratunkowy – działania związane z analizą finansową przedsiębiorstwa w ujęciu krótko i długo terminowym wraz ze wsparciem prawnym w zakresie możliwości zmiany umów oraz zabezpieczenie majątku osobistego (dot. Sp. J. działalności gospodarczych)
- Szybka optymalizacja procesów – działania nastawione na szybkie wyjście z kryzysu z uwzględnieniem koniecznych zmian wewnątrz firmy wynikających ze zmiany
- Pakiet restrukturyzacyjny – działania wspierające firmy w zmianach organizacyjnych, w tym: konsolidacja stanowisk, zmiana obowiązków, nowe kanały sprzedaży, nowe obowiązki, zmiany w modelu przetwarzania dokumentów, etc.