W wielu firmach panuje błędne przekonanie, że praca w działach backoffice (księgowość, kadry, administracja, recepcja, biuro obsługi klienta, biuro zarządu, etc.) nie jest skomplikowana i da się w prosty sposób zoptymalizować. Tymczasem, optymalizacja kosztów działów backoffice, jako działów wspierających biznes, w wielu przypadkach wiąże się z koniecznością wprowadzania zmian w funkcjonowaniu zarówno samych działów backoffice, jak i innych działów w firmie. Zastosowanie rozwiązań z lean management w biurze daje możliwość znalezienia szybko miejsc, które wymagają optymalizacji, warto skupić się na kilku grupach marnotrawstw charakterystycznych dla pracy w biurze:
- oczekiwanie (np: czekanie na instrukcje, nadmierny proces decyzyjny)
- nadmierne przetwarzanie (np: przepisywanie danych, ponawianie pracy wykonanej wcześniej)
- nadmierny transport (np: organizacja pracy zmuszająca do nadmiernego przemieszczania się)
- nadmierny ruch ( np: wyszukiwanie informacji, wielokrotne przełączanie się pomiędzy ekranami aplikacji, brak mechanizmów usprawniających przenoszenie danych między aplikacjami, przepisywanie danych między systemami)
- błędy w pracy (ignorowanie błędów innych, samoczynne ich naprawianie zamiast ich zapobieganiu u źródła, wprowadzenie procedur i instrukcji, które zapobiegną sytuacjom)
- niewykorzystany potencjał ludzi (stworzenie mechanizmów, w których ludzie będą mogli podzielić się swoimi pomysłami na usprawnienia).

Posiadamy własną metodykę TAM (ang. Total Activity Management) opartą o szukanie oszczędności na styku między działami. Pozwala ona precyzyjnie określić miejsca marnotrawstw oraz ustalić ich koszt w ujęciu miesięcznym.
Przykłady optymalizacji kosztów z wykorzystaniem pomiaru procesów
Wykorzystanie wyników z analizy i pomiaru procesów przez dużą firmę handlowo-usługową
Zidentyfikowany problem początkowy: zbyt rozrośnięte działy backoffice w firmie;
- Poczynione działania przed pomiarem procesów:
- wprowadzenie procedur w działach backoffice,
- zaplanowanie wdrożenia nowego systemu ERP;
- Zdiagnozowany problem w wyniku pomiaru procesów:
- w firmie utworzyły się tzw. silosy w strukturach backoffice (każdy z działów funkcjonował bardzo sprawnie),
- nadmierne przetwarzanie polegające na tym iż każdy z działów sprawdzał po poprzednim dziale każdy jeden dokument aby mieć pewność, że w swoim dziale nie będzie pomyłki,
- Rozwiązanie:
- zostały opracowane rekomendacje związane ze zmianami na styku działów,
- opracowano mapy procesów,
- w miejsce kosztownego systemu ERP wdrożono szereg procedur,
- dokonano przesunięć czynności między działami aby uniknąć dublowania zadań
- dopiero po uporządkowaniu procesów zdefiniowano na nowo wymagania dla systemu ERP

Wynik z pomiaru procesów, wskazuje że blisko ponad 40% oszczędności da się z realizować z wykorzystaniem zmian wewnątrz działów, bez potrzeby wdrażania nowych systemów.
Wykorzystanie wyników pomiaru do analizy powiązań między działami
- Zidentyfikowany problem początkowy: wysokie koszty procesów wspierających
- Poczynione działania: zastosowanie zasad Lean management w biurze do identyfikacji „marnotrawstw”
- Zdiagnozowane problemy po pomiarze procesów:
- braku komunikacji między działami – działy ustalają własne procedury w tych samych obszarach, stąd było niepotrzebne przesyłanie dokumentów, nadmierne elementy decyzjne
- braku zaufania do pracy innych – działy „wolą sprawdzać pracę samodzielnie”, zamiast wymagać poprawy jakości od właściwych dostawców usług
- brak osób odpowiedzialnych za poszczególne procesy
- zadania były źle sprecyzowane i powodowały „duplikację pracy” w różnych działach
- Rozwiązanie: identyfikacja „marnotrawstw” i ustalenie nowych przebiegów procesów z uwzględnieniem precyzyjnego podziału zadań między działami.
Powyższy diagram ukazuje mechanizm tzw. silosów w poszczególnych działach poprzez dublowanie zadań.

Wykorzystanie wyników pomiaru do wyliczenia rzeczywistego narzutu kosztów dla jednostek biznesowych
- Zidentyfikowany problem początkowy: niska rentowność określonych grup produktowych po wprowadzeniu nowych produktów
- Poczynione działania: tworzenie kluczy rozliczeniowych, ale one nie odzwierciedlały rzeczywistych zmian w strukturze produktów
- Rozwiązanie:
- Zmierzenie realnego zaangażowania poszczególnych działów w proces sprzedaży dla każdej grupy produktowej
- Porównanie z obecnym modelem rozliczeniowym i dokonanie korekt przy wyliczeniach marży dla poszczególnych grup produktowych. W konsekwencji zmiana strategii sprzedaży.
- Niewykorzystany potencjał ludzi doprowadził do strat w modelu sprzedażu
- Wykonanie pomiaru procesów pozwoliło na obiektywną ocenę rzeczywistej efektywności biznesowej poszczególnych jednostek

Zmiany w strukutrze produktów, nowe usługi mają wpływ na wyliczenia kluczy podziału kosztów na jednostki biznesowe. Im większa firma, tym większy wpływ działów backoffice na marżę .
Pozostałe korzyści
- Dostrzeganie roli działów backoffice w firmie
- Dla zbalansowania presji na utylizację w działach administracyjnych – akceptacja zaraportowanych kosztów przez biznesowych odbiorców usług
- Możliwość zdefiniowania jasnych celów dla menadżerów backoffice w zakresie optymalizacji kosztu – możliwość obiektywnego pomiaru procesów
- Możliwość śledzenia kosztu usług wzajemnie między działami backoffice – koszty pracownika działu A poświęcone na rzecz działu B
- Ujawnienie rzeczywistych powodów wzrostu kosztów w działach backoffice -często niegospodarność w innych działach ma duży wpływ na obsługę wyjątków
- Działy backoffice generują ogromną ilość raportów i zestawień często w Excel – analiza procesów pozwala określić źródła danych i wykonać makra, które dużą część pracy potrafią zautomatyzować

Aby zwiększyć skuteczność działań związanych z optymalizacją procesów rekomendujemy wdrożenie zarządzania przez cele oraz stały pomiar wskaźników KPI …
Od czego zacząć?
Zastosowanie rozwiązań Lean Management w biurze jest uzależnione od skali oczekiwanej optymalizacji (wybrane zagadnienie, cały dział, cała firma). Metodyka Lean Management została opracowana na potrzeby usprawnienia działów produkcyjnych, natomiast pewne elementy można zaadoptować do zmian w firmach usługowych gdzie przeważa praca biurowa. Równie ważne co zakres oczekiwanej optymalizacji jest sam wyzwalacz do przeprowadzenia zmian w organizacji firmy.
Dlatego oferując firmie kompleksowe rozwiązanie dobieramy jedną z naszych usług do Państwa potrzeb i oczekiwań co do zakresu optymalizacji, w tym:

Dlaczego warto nam zaufać?
- Mamy wieloletnie doświadczenie w optymalizacji procesów biznesowych zrealizowaną w firmach z różnych branż, min. firmy produkcyjne, duże działy wsparcia w korporacjach, firmy informatyczne, firmy usługowe, firmy informatyczne, kancelarie prawne, biura rachunkowe.
- Mamy świadomość wewnętrznych ograniczeń w firmach, dlatego proponujemy realne rozwiązania
- Posiadamy własną metodykę pomiaru procesów, która ukazuje najkosztowniejsze miejsca obsługi procesów
- Łączymy wiedzę z menadżerskim doświadczeniem w prowadzeniu oraz zarządzaniu biznesem
- Nasze doświadczenie pozwala nam szybko uchwycić specyfikę każdej firmy – nawet o najbardziej nietypowym działaniu
- Przeprowadziliśmy kilkadziesiąt projektów optymalizacji procesów
- Przebadaliśmy ponad 950 tys. godzin pracy

Certyfikacja MSUES 2.0
Uprawniony audytor standardu MSUES 2.0
Twoja droga do Bazy Usług Rozwojowych
Dlaczego certyfikacja MSUES jest kluczowa?
Dostęp do BUR
Umożliwia wpis do Bazy Usług Rozwojowych i świadczenie usług z dofinansowaniem publicznym
Wiarygodność
Podnosi prestiż firmy w oczach klientów indywidualnych i biznesowych dzięki potwierdzonej jakości
Wysokie Standardy
Potwierdza spełnianie 20 standardów w 4 obszarach: organizacyjnym, kadrowym, edukacyjnym i ewaluacyjnym
Przewaga Konkurencyjna
Możliwość posługiwania się znakiem jakości MSUES w materiałach marketingowych
Jak przebiega audyt MSUES?
Samoocena
Wypełnienie formularza samooceny i sprawdzenie wymagań formalnych
Zamówienie
Złożenie zamówienia i ustalenie terminu audytu z audytorem
Audyt
Weryfikacja dokumentacji, wywiady i wizytacja usługi rozwojowej
Raport
Otrzymanie raportu z oceną zgodności i rekomendacjami w 48h
Wybierz wariant audytu
Audyt MSUES 2.0
- Weryfikacja 20 standardów MSUES
- Audyt w Krakowie lub online
- Raport w 48h
- Rekomendacje działań dostosowujących
- Wsparcie w procesie certyfikacji
Audyt MSUES 2.0 + BUR
- Wszystko z wariantu Standard
- Dodatkowa weryfikacja zgodności z regulaminem BUR
- Doświadczenie w audytach BUR dla PARP
- Przygotowanie do kontroli BUR
- Kompleksowe wsparcie eksperckie
Dlaczego Nova Praxis?
Szybko
Start audytu do 48h od złożenia zamówienia
Raport audytu do 48h od zakończenia
Doświadczenie
Uprawniony audytor MSUES od 2023 r.
Audyty w całej Polsce
Weryfikacja z regulaminem BUR
Nasi audytorzy przeprowadzali audyty podmiotów w BUR dla PARP
Najczęstsze pytania
Skontaktuj się z nami
Masz pytania? Chcesz przygotować się do audytu? Jesteśmy tutaj, aby pomóc!