Usługi szkoleniowe

Słowem wstępu…

U Was, o Was, pod Was…

Nie jesteśmy firmą szkoleniową, tylko doradczą… Takie stwierdzenie to nasza obietnica, że szkolenia poparte są rzeczywistą wiedzą i praktyką kilkuset projektów. Praktyką, która pokazała nam setki błędów popełnianych w rzeczywistych firmach. Także naszej. To na tych błędach stworzone zostały nasze programy szkoleniowe.

Szkolenia realizujemy podchodząc do nich jak do projektów doradczych: nie ma dwóch takich samych projektów, nie ma 2 takich samych firm – nie ma więc dwóch takich samych szkoleń. Nie oznacza to, że firmy oferujące szkolenia otwarte z ramowym programem nie dają wartości! Po prostu zagadnienia, które my poruszamy są na tyle złożone, że dużo lepszy efekt daje omówienie ich na przykładzie konkretnej firmy. Nie „firmy z tej samej branży” – ale tej konkretnej firmy, dla której realizowane jest szkolenie.

Dlatego też, konsultujemy się z klientem przed szkoleniem by poznać problemy konkretnej firmy i odpowiednio skroić program i przykłady.

To nie wszystko. W pewnym odstępie czasu po szkoleniu spotykamy się z uczestnikami i w ramach sesji coachingowej omawiamy ich codzienne problemy i wątpliwości związane z praktycznym zastosowaniem wiedzy ze szkolenia. Uczestnik ma już wówczas pewną praktykę i świadomość, co mu się udaje, a co zrodziło wątpliwości. Pomagając w tym momencie, silnie utrwalamy wiedzę i dobre wzorce działania.

Czy do nauki jazdy samochodem wystarczy jedynie kurs teoretyczny w klimatyzowanej sali?…
No właśnie! A mówimy tutaj o zdobywaniu kompetencji, którą posiada prawie każdy. W przypadku umiejętności specjalistycznych, poprzeczka jest
zawieszona jeszcze wyżej. Dlatego tym ważniejsza jest praktyka
i indywidualne konsultacje z trenerem
w formie coachingu!
 

Nasze szkolenia

Poniżej prezentujemy bazowe pakiet szkoleń, które realizujemy dla Klientów po indywidualnym dostrojeniu programu szkolenia.

Menadżer myślący finansowo

Szkolenie adresowane dla menadżerów średniego szczebla, którzy w wyniku awansu zaczęli odpowiadać za finansową stronę podległej im jednostki. Pojawia się konieczność tworzenia budżetu,  planowania kosztów stałych i inwestycji, rozliczania wydatków. Prędzej czy później następuje kontakt z działem kontrolingu lub księgowości i tu zaczynają się schody. Szkolenie porusza takie pojęcia jak np.:

  • Co to znaczy, że koszt będzie księgowany na RMK”ach?
  • Dlaczego jeśli wydałem 20 000 zł na aplikację, w kosztach mojego działu widzę tylko 2300 zł?
  • Czym są „rezerwy” finansowe? Na czym polega ich rozwiązanie?
  • Jak i czy budżetować koszty amortyzacji posiadanych urządzeń?
  • Jak budżetować koszty kontraktów, jeśli nie wiadomo, czy kontrakty zostaną podpisane?
  • Czym się różni marża I od marży IV?
  • Do czego służą MPKi, czym się różnią od „rodzajówki”?
  • Dlaczego wynik kontraktu MSR’owy nigdy się nie zgadza?

Wiedza przekazywana jest na praktycznych przykładach. W wyniku szkolenia menadżer nie tylko zaczyna rozumieć otrzymywane raporty i może rozmawiać z księgowością rozumiejąc co druga strona do niego mówi… W wyniku szkolenia, menadżer wyostrza zmysły na niepotrzebne koszty, myśli kategoriami, które pozwalają poprawiać wynik własnego działu i całej firmy.

Czas: 1 dz. szkolenia + 1 dz. coaching
Skala: do 20 osób (sala Klienta)

mapowanie procesów
mapowanie procesów

Menadżer delegujący zadania umie nagradzać

Szkolenie adresowane szczególnie dla tych menadżerów, którzy przychodzą do pracy przed wszystkimi i zostają w niej długo po tym, gdy podwładni opuścili już swoje biurka. Nie dzieje się to bez powodu – menadżer często posiada unikalne kompetencje, realizuje najtrudniejsze zadania bo często wcześniej był wybitnym specjalistą. Szkolenie porusza m. innymi takie aspekty jak:

  • 4 stopnie delegowanie zadań – czyli dlaczego jednym wystarczy „wizja medalu olimpijskiego”, a inni potrzebują planu treningu na każdy dzień
  • Pisanie instrukcji i procedur – jako narzędzie przekazywania władzy i odpowiedzialności
  • Budowanie odpowiedzialności – przez oficjalne przedstawienie realizatorów dla klientów / odbiorców usług
  • Zarządzanie przez… spotkania – czyli metoda osiągania rezultatów, wykorzystująca wstyd przed kolegami
  • Motywowanie przez … chwalenie… na forum kolegów
  • Motywowanie przez premiowanie

Szkolenie skupione jest na zbiorze prostych technik, które można zastosować kolejnego dnia. Najważniejszym efektem szkolenia jest uświadomienie menadżera, że proces delegowania nigdy nie wychodzi z dnia na dzień – pierwsze próby zawsze będą nieudane. Ale to nie oznacza, że delegowanie „w tym zespole” się nie uda…

Czas: 1 dz. szkolenia + 1 dz. coaching
Skala: do 20 osób (sala Klienta)

Zagadnienia biznesowe dla Analityków IT

Dość często świat „IT” nie dogaduje się z „biznesem”. Zarzuty pojawiają się z obu stron – „biznes źle tłumaczy i nie mówi o wszystkim” ale „IT nie rozumie co się do nich mówi”. Każda ze stron ma racje, tyle że my uważamy, że to IT jest tu dostawcą i ten problem jest jego problemem. Szkolenie dzieli się na zasadniczo 2 części: w pierwszej wprowadzane są podstawowe pojęcia biznesowe. Druga część bliższa jest procesowi tworzenia systemów – warsztatowi analitycznemu i dbałości o ergonomię. Omawiamy m. innymi takie kwestie (kwestie biznesowe zależą od specyfiki konkretnego klienta):

  • Faktury pro forma i faktury zaliczkowe – jak to się je?
  • Koszty, wydatki, inwestycje, amortyzacje, koszty stałe i zmienne
  • Data sprzedaży, data faktury, data dostawy – czym to się je
  • Rodzaje marż
  • Dlaczego biznes nigdy nie powie wszystkiego (od razu) i jak się o tym dowiedzieć w ramach analizy
  • Co system powinien podpowiadać i domyślać się sam
  • Projektowanie systemów błędo-odpornych
  • Systemy na spowiedzi – czyli rola „logów” wykonanych operacji – nie tylko dla administratorów!
  • Ergonomia użytkownika ponad wszystkim – czyli dlaczego to jak system wygląda nigdy nie ma wynikać z tego jak jest zrealizowany w środku
  • Dlaczego jeśli nie rozumiemy biznesu, należy sobie na ten temat poczytać, a nie narzekać.

Na szkoleniu budowany jest ważny przekaz: zrozumienie tego, że umiejętność rozmowy z biznesem jest standardowym elementem pracy analityka, i nie wynika z niekompetencji lub złej woli „biznesu”.

Czas: 2 dn. szkolenia + 1 dz. coaching
Skala: do 20 osób (sala Klienta)

mapa procesu firmy
mapa procesu firmy

Myślenie procesowe, jak optymalizować procesy

Szkolenie adresowane dla właścicieli procesów w firmach, które rozpoczynają swoją przygodę z zarządzaniem procesowym. Szkolenie przekazuje podstawowe informacje o tym czym jest proces (przykłady!), pokazuje praktyczne przykłady dlaczego to jest takie ważne, pokazuje jak czytać i notować procesy. W głównej części skupiamy się na tym, co złego może tkwić w procesach (marnotrawstwa) i jak sobie z tym radzić. W ramach szkolenia omawiamy między innymi:

  • O jest procesem – gdzie się on kończy, a gdzie zaczyna
  • Przykładowa biblioteka procesów – jakie są w każdej organizacji
  • Na jakim poziomie szczegółowości notować proces – czyli balans między „uchwyceniem od ogółu” a odnalezieniem złota kryjącego się w detalu
  • Proces między działami – gdzie się odkłada marnotrawstwo
  • Katalog marnotrawstwa procesowego – omówienie typowych negatywnych zachowań i metod rozwiązania
  • Jak zmierzyć procesy – jakie KPI wybrać?

W wyniku szkolenia, uczestnicy wychodzą wyczuleni na marnotrawstwa procesowe. Powielanie nazwanych na szkoleniu błędnych wzorców zaczyna być powodem do wstydu przed kolegami z pracy, przez co uczestnicy szkolenia dążą do poprawy procesów.

Czas: 2 dn. szkolenia + 1 dz. coaching
Skala: do 20 osób (sala Klienta)

Wdrażanie zmian – w praktyce

Szkoleń z zarządzania zmianą jest na rynku bardzo dużo. Nasze szkolenie skupia się na aspekcie wdrażania zmian organizacyjnych – tj zmiany sposobu pracy wewnątrz firmy. Na szkoleniu opowiadamy bardzo dużo o tym:

  • Jak testować, czy w ogóle zmiana zadziała, jak ją poprawić nim się pojawi?
  • Kogo i o czym powiadomić?
  • Na ile szkolić pracowników w zakresie zmiany, a na ile wspierać w pierwszych dniach. a może przesłać instrukcje?
  • Dlaczego jest tylu oporników zmian – jak sobie z nimi radzić
  • Dlaczego szkolenie dostawcy systemu nie wystarczy i trzeba wykonać szkolenie dotyczące …. zmiany w organizacji firmy (procesów)
  • Procedury przejściowe i docelowe
  • Dlaczego proces wdrażania zmiany nie kończy się na … wdrożeniu zmiany; czyli zasada „zmiany w wersji 1.1”

Szkolenie poparte praktycznymi przykładami z nieudanych wdrożeń zmian z wielu rzeczywistych firm.

Czas: 1 dz. szkolenia + 1 dz. coaching
Skala: do 20 osób (sala Klienta)

mapa procesu firmy
mapa procesu firmy

Skuteczni sprzedawcy B2B

Ze względu na fakt, że na rynku jest dostępnych kilka bardzo dobrych szkoleń sprzedażowych, nasze szkolenie silnie akcentuje aspekt warsztatowy. To szkolenie jest w praktyce zintensyfikowanym doradztwem, warsztatem na którym omawiane są konkretne tematy sprzedażowe naszego klienta. Próbujemy wypracować poprawną ścieżkę sprzedaży, uwzględniającą także aspekty kontaktu posprzedażnego. Poruszamy na przykład następujące zagadnienia:

  • Praktyczny warsztat dotyczący zasady „klient ma zawsze racje” – czyli dlaczego udowadniając klientowi winę pogarszamy relację… czyli to my przegrywamy
  • Kiedy klient nie jest klientem – czyli o granicy między „ma zawsze racje” a „nie chcę by był klientem”
  • Z jakich tematów rezygnować, oszczędzając czas na te ważne.
  • Dlaczego oferta musi być „na maksa” albo wcale – czyli analiza, czy bycie na 2. pozycji w 10 ofertach jest lepsze niż bycie 1-szym w jednej…
  • Granica między „daję klientowi wszystko co potrzebuje by chętnie wrócił” a „daję prawie wszystko by musiał wrócić”
  • Słucham czy prezentuję – zdrowa proporcja
  • Czarodziej, mędrzec, kochanka? a może… kameleon? – teoria archetypów indywidualnej sprzedaży B2B
  • Jak testować oferty przed ich wysłaniem

Kluczem dla nas jest słowo B2B – pomagamy tam, gdzie sprzedaż wymaga budowania relacji, proces ofertowy bywa rozciągnięty w czasie i wymagać może sporych nakładów. Ze szkolenia uczestnicy wynoszą zbiór technik (może lepiej powiedzieć „chwytów sprzedażowych”), które mogą stosować od następnego dnia.

Czas: 2 dn. szkolenia + 1 dz. coaching
Skala: do 20 osób (sala Klienta)

Jak wyceniać projekty IT…

Szkolenie adresowane dla firm, dla których projekty IT są źródłem przychodu. Szkolenie bazuje na faktycznych narzędziach stosowanych przez lata przez trenera w swojej działalności związanej z tworzeniem oprogramowania. Wiele z dobrych rad powstało na zgliszczach popełnionych wcześniej błędów…. Na szkoleniu opowiadamy o tym:

  • Rola szacowania projektu – czyli o wadze odpowiedniego wejścia w zakręt w technice jazdy rajdowej; jak negocjować, by był na to odpowiedni czas
  • Rozpoznanie faktycznych potrzeb klienta niezależnie od treści zapytania – czyli jak można zyskać przewagę konkurencyjną
  • Co gdy nie mamy wszystkich odpowiedzi- czyli rola założeń w planach projektu i ofertach
  • Jak dokładnie zaplanować projekt nim zaczniemy szacować – bo bez planu nawet nie warto się za to zabierać
  • Jak oszacować ryzyka związane z nowymi technologiami / bibliotekami, których jeszcze nie używaliśmy
  • Integracja systemów w projektach – źródła ryzyk, którymi można zarządzić
  • Co zrobić, by doświadczenie i świadomość ryzyk nie windowała wycen w kosmos…
  • Typowe pomyłki w trakcie szacowania – o czym nie wolno zapomnieć
  • Stawki godzinowe używane doszacowania – jak są kalkulowane
  • Szacowanie czasu pracy, rola timesheet w poprawianiu trafności wycen
  • Jak wycenić serwis?
  • Co gdy źle oszacowaliśmy – czyli czy w trakcie realizacji jesteśmy bezradni

W trakcie szkolenia prezentowane są przykłady z błędnie oszacowanych rzeczywistych projektów.

Czas: 1 dz. szkolenia + 1 dz. coaching
Skala: do 20 osób (sala Klienta)

mapa procesu firmy
mapa procesu firmy

Zarządzanie portfelem projektów, biura projektów

Szkolenie adresowane do firm, które chcą poprawić cały ekosystem realizacji projektów. Pokazujemy w nim, na co zwrócić uwagę wdrażając w firmie systemową ewidencję i monitorowanie wszystkich toczących się projektów. Szkolenie nie jest adresowane do kierowników projektów i nie doradza jak zarządzać pojedynczym projektem. Na szkoleniu rozmawiamy między innymi o:

  • Co to znaczy projekt? jakie są rodzaje, czym są projekty wewnętrzne, inwestycyjne i dlaczego musimy to mieć w 1 miejscu
  • Kluczowa wiedza o projekcie to … wiedzieć że on w ogóle jest i jaki ma status! Dlaczego to takie trudne i jak to zorganizować?
  • Proces wyceniania projektów – dlaczego ma kluczowe znaczenie dla skuteczności realizacji projektów?
  • Zarządzanie zmianą – kto za to odpowiada, jak przekonać sponsora
  • Jak porównywać projekty, skoro są one z założenia nieporównywalne
  • Przeglądy projektów – czyli okresowe spotkania dzięki którym możemy być pewni, że nic ważnego nie umyka naszej uwadze
  • Jakie raporty potrzebujemy, by monitorować projekty
  • Teczki projektowe – co narzucić kierownikom projektu, a w jakim zakresie mają mieć swobodę
  • Spojrzenie zbiorcze na projekt – ofertowanie, realizacja, serwis – czyli pełna prawda o rentowności
  • Proste narzędzia wspierające zarządzanie portfelem
  • Rola komórki „Biuro projektów” (PMO) – konkretna lista zadań; dlaczego bez takiej roli całość nie wypali?
  • Rola monitorowania czasu pracy (timesheet) jako źródła wiedzy o.. nowych i zakończonych projektach
  • Jak to wdrożyć w firmie – jakie procedury potrzebne, jakie systemy, jakie szkolenia

Czas: 2 dn. szkolenia + 1 dz. coaching
Skala: do 20 osób (sala Klienta)

Systemy premiowe oparte o MBO

Szkolenie adresowane dla osób które wdrażają systemy MBO w firmie, oraz menadżerów, którzy odpowiedzialni są za wyznaczanie celów MBO. W ramach szkolenia nie tylko omawiana jest sama metodyka MBO – duży nacisk kładziony jest na konkretne przykłady zapisu celów, oraz zasady delegowania zadań. Szkolenie porusza m. innymi:

  • Jak wyznaczać cele, czyli o 4 poziomach delegowania zadań zależnie od dojrzałości podwładnego
  • Przykłady dobrych celów dla kierownika projektu, sprzedawcy, kierownika zespołu… HR’owca, marketingowca
  • Ćwiczenia – wyznaczanie celów dla opisanego pracownika
  • Warsztat – uczestnicy podają nazwę stanowiska, tworzymy cele
  • Jak w praktyce negocjować cel z podwładnym- znalezienie granicy między ambitne, a demotywująco nierealne…
  • Ile celów ma mieć arkusz? jak sobie poradzić, gdy mamy 1000 potrzeb, a arkusz tyle nie zmieści
  • Szczegółowo czy ogólnie – co jest celem, a co zadaniem?
  • 17 grzechów nieudanych wdrożeń MBO w firmach
  • Jak to wdrożyć – jakich procedur potrzeba, kto ma za co odpowiadać, czy tylko menadżerowie mają być objęci wdrożeniem?
  • Rola lidera wdrożenia MBO w firmie – czyli dlaczego bez „Steve Jobs’a” takie wdrożenie nie wypali
  • MBO poparte systemem premiowym, czy oddzielenie?
  • Parę słów o narzędziach – czy napewno potrzeba systemu?

Czas: 2 dn. szkolenia + 1 dz. coaching
Skala: do 20 osób (sala Klienta)

mapa procesu firmy
mapa procesu firmy

Jak tworzyć przyjazne procedury

Nie łudzimy się, lektura procedur nigdy nie będzie wywoływać rumieńców u pracowników. Są jednak potrzebne – przede wszystkim pokazują nasz „pomysł na działanie firmy”, dzięki któremu możemy dbać, by wszyscy w firmie pracowali tak samo. Jak jednak napisać procedury tak, by były one maksymalnie konkretne, klarowne i na temat? Na szkoleniu opowiadamy bardzo dużo o tym:

  • Po co naprawdę są te procedury? czego w nich nie opisywać, bo to nie ma sensu
  • Nie tylko procedury – dlaczego ważniejsze są szablony, checklisty, instrukcje i definicje
  • Biblioteka procedur – kluczowe by było to jedno miejsce…
  • Rola systemu informatycznego – dlaczego musi być lekki i mieć „wyszukiwarkę”
  • Grzechy z istniejących w firmach procedur – czyli uczenie się na błędach innych
  • Konkretność języka – dlaczego nie możemy drażnić pracowników oczywistością
  • Karty działów i stanowisk – czyli metoda na to, by nie utracić odpowiedzialności nawet w racie braku procedury
  • Szablony procedur, instrukcji, rejestrów itd.
  • Kto ma tworzyć procedury? co opisać, od czego zacząć, z kim to ustalić?
  • Procedura vs proces biznesowy?
Wytyczne na szkoleniu zgodne są z założeniami autorskiej metodyk „zwiewnych procedur” – Agile Procedure Library

Czas: 1 dnz. szkolenia + 1 dz. coaching
Skala: do 20 osób (sala Klienta)

Jak realizujemy usługi szkoleniowe 

Nasze programy szkoleniowe generalnie realizujemy wg następującego schematu działania:

Krok 1 – Przed szkoleniem.
  1. Wywiad – poznanie potrzeb, profilu firmy, skali działania, problemów które są wyzwalaczem dla szkolenia. Na tym etapie może być prowadzona e-ankieta oczekiwań szkoleniowych lub problemów firmy. Dopytujemy także o poziom kompetencji i doświadczenia na którym są uczestnicy.
  2. Weryfikacja otrzymanych informacji o kliencie (przesłane dokumenty, materiały WWW, wyniki ankiet)
  3. Dostosowanie ramowego programu do specyfiki klienta
Krok 2 – Szkolenie zasadnicze.
  1. Warsztaty startowe – poznanie problemów użytkowników w obszarze objętym szkoleniem.
  2. Przekazanie materiału teoretycznego opartego o przykłady ze specyfiki Klienta i zgłoszone problemy.
  3. Ćwiczenia przeplatane z materiałem teoretycznym, zadania indywidualne i wspólnie omawiane rozwiązania.
  4. Szkolenia realizowane w siedzibie Klienta.
  5. Klient otrzymuje materiały w formie papierowej oraz elektronicznej oraz (zależnie od szkolenia) przydatne narzędzia pomocnicze (np. checklisty).
Krok 3 – Coaching po szkoleniu
  1. Wizyta coachingowa w siedzibie Klienta – spotkanie z uczestnikami, omówienie wątpliwości na codziennie realizowanych zadaniach, w momencie, gdy uczestnicy zaczęli wykorzystywać wiedzę ze szkolenia i mają pierwsze wnioski
  2. Spotkanie po 30 dniach od szkolenia
  3. Opcjonalnie: coaching zdalny (telefoniczny)

Nasze standardy

Zdefiniowaliśmy i wdrożyliśmy autorski standard najwyższej jakości usług doradczych. Zobacz co możesz zyskać współpracując z naszą firmą.

analiza procesów biznesowych