U Was, o Was, pod Was…
Nie jesteśmy firmą szkoleniową, tylko doradczą… Takie stwierdzenie to nasza obietnica, że szkolenia poparte są rzeczywistą wiedzą i praktyką kilkudziesięciu projektów. Praktyką, która pokazała nam setki błędów popełnianych w rzeczywistych firmach. Także naszej. To na tych błędach stworzone zostały nasze programy szkoleniowe.
Szkolenia realizujemy podchodząc do nich jak do projektów doradczych: plan, realizacja, rekomendacje, działanie.
Dopasowujemy program szkoleń i warsztatów pod potrzeby klienta.
…dlatego, konsultujemy się z klientem przed szkoleniem by poznać problemy konkretnej firmy i odpowiednio dopasować program oraz przykłady na case study danej firmy.
Nasze szkolenia
Poniżej prezentujemy podstawowe pakiety szkoleń jakie realizujemy dla klientów korporacyjnych i klientów indywidualnych.
Podstawy funkcjonowania spółki z o.o.
Szkolenie dla osób, które chcą założyć swój własny biznes oraz dla właścicieli małych firm prowadzących swój biznes w formie jednoosobowej działalności.
- Podstawowe informacje o strukturze spółki z o.o.
- Różnice między JDG a spółką
- Sposoby założenia spółki (S24, aport, przekształcenie z JDG, zorganizowania część przedsiębiorstwa)
- Co to jest kapitał zakładowy?
- Zgromadzenie wspólników, Zarząd, Prokurenci, Rada Nadzorcza – po co to jest?
- Co to znaczy pełna księgowość vs KPiR?
- Omówienie struktury Bilansu i RZiS
- Omówienie znaczenia podstawowych wskaźników finansowych (płynność, zwrot z inwestycji)
- Wyliczenie zapotrzebowania na kapitał obrotowy
- Wynagrodzenie właścicieli
- Wynagrodzenie członków zarządu z tytułu powołania
- Inne formy prawne – sp. k.
Wiedza przekazywana jest na praktycznych przykładach.
Trenerem jest osoba będąca absolwentem studiów Executive MBA, członek zarządu wielu spółek, prezes zarządu od ponad 7 lat.
Po szkoleniu odbędzie się test sprawdzający. Osoby, które osiągną 75% punktów otrzymają certyfikat gotowości rozpoczęcia działalności w oparciu o spółkę z o.o. jako potwierdzenie zdobycia podstawowej wiedzy o sposobie działania sp. z o.o.
Czas: 1 dz. szkolenia + konsultacje
Skala: do 5-8 osób
Zarządzanie procesami + Visual Paradigm
Szkolenie adresowane dla firm, które mają lub planują wdrożyć repozytorium procesów biznesowych. Szkolenie jest dostosowane do potrzeb klienta. Program warsztatów zawiera takie zagadnienia jak:
- Czym jest proces a czym projekt?
- Jak zidentyfikować właścicieli procesów?
- Jak zidentyfikować czynności artefakty w procesie?
- Jak skutecznie modelować procesy?
Warsztat AS IS na tablicy przez 2 zespoły i próbujemy wykazać między nimi interakcje - Gdzie się on kończy, a gdzie zaczyna proces
- Na jakim poziomie szczegółowości notować proces – czyli balans między „uchwyceniem od ogółu” a odnalezieniem złota kryjącego się w detalu
- Proces między działami – jak identyfikować marnotrawstwa lean w przebiegach procesów
- Jak zmierzyć procesy – jakie KPI wybrać?
- Szkolenie z narzędzia Visual Paradigm
W wyniku warsztatów, uczestnicy zdobywają wiedzę o narzędziu Visual Paradigm i są gotowi rozpocząć z nim pracę.
Czas: 2 dn. szkolenia + 1 dz. coaching
Skala: do 20 osób (sala Klienta)
Menadżer myślący finansowo
Szkolenie adresowane dla menadżerów średniego szczebla, którzy w wyniku awansu zaczęli odpowiadać za finansową stronę podległej im jednostki. Pojawia się konieczność tworzenia budżetu, planowania kosztów stałych i inwestycji, rozliczania wydatków. Prędzej czy później następuje kontakt z działem kontrolingu lub księgowości i tu zaczynają się schody. Szkolenie porusza takie pojęcia jak np.:
- Co to znaczy, że koszt będzie księgowany na RMK”ach?
- Dlaczego jeśli wydałem 20 000 zł na aplikację, w kosztach mojego działu widzę tylko 2300 zł?
- Czym są „rezerwy” finansowe? Na czym polega ich rozwiązanie?
- Jak i czy budżetować koszty amortyzacji posiadanych urządzeń?
- Jak budżetować koszty kontraktów, jeśli nie wiadomo, czy kontrakty zostaną podpisane?
- Czym się różni marża I od marży IV?
- Do czego służą MPKi, czym się różnią od „rodzajówki”?
- Dlaczego wynik kontraktu MSR’owy nigdy się nie zgadza?
Wiedza przekazywana jest na praktycznych przykładach. W wyniku szkolenia menadżer nie tylko zaczyna rozumieć otrzymywane raporty i może rozmawiać z księgowością rozumiejąc co druga strona do niego mówi… W wyniku szkolenia, menadżer wyostrza zmysły na niepotrzebne koszty, myśli kategoriami, które pozwalają poprawiać wynik własnego działu i całej firmy.
Czas: 1 dz. szkolenia + 1 dz. coaching
Skala: do 20 osób (sala Klienta)
Menadżer delegujący zadania umie nagradzać
Szkolenie adresowane szczególnie dla tych menadżerów, którzy przychodzą do pracy przed wszystkimi i zostają w niej długo po tym, gdy podwładni opuścili już swoje biurka. Nie dzieje się to bez powodu – menadżer często posiada unikalne kompetencje, realizuje najtrudniejsze zadania bo często wcześniej był wybitnym specjalistą. Szkolenie porusza m. innymi takie aspekty jak:
- 4 stopnie delegowanie zadań – czyli dlaczego jednym wystarczy „wizja medalu olimpijskiego”, a inni potrzebują planu treningu na każdy dzień
- Pisanie instrukcji i procedur – jako narzędzie przekazywania władzy i odpowiedzialności
- Budowanie odpowiedzialności – przez oficjalne przedstawienie realizatorów dla klientów / odbiorców usług
- Zarządzanie przez… spotkania – czyli metoda osiągania rezultatów, wykorzystująca wstyd przed kolegami
- Motywowanie przez … chwalenie… na forum kolegów
- Motywowanie przez premiowanie
Szkolenie skupione jest na zbiorze prostych technik, które można zastosować kolejnego dnia. Najważniejszym efektem szkolenia jest uświadomienie menadżera, że proces delegowania nigdy nie wychodzi z dnia na dzień – pierwsze próby zawsze będą nieudane. Ale to nie oznacza, że delegowanie „w tym zespole” się nie uda…
Czas: 1 dz. szkolenia + 1 dz. coaching
Skala: do 20 osób (sala Klienta)
Analiza finansowa
Szkolenie jest przeznaczone dla osób zarządzających małymi i średnimi firmami , które stoją przed dylematem jaką strategię przyjąć w odniesieniu do ryzyk lub szans wywołanych skutkami pandemii.
Zapraszamy również na szkolenie osoby, które chcą założyć spółkę typu startup i szukają wiedzy nt. zarządzania finansami spółki.
Trenerem jest osoba będąca absolwentem studiów MBA, i która od strony praktycznej pokaże jak wykorzystać wiedzę nt. finansów przedsiebiorstwa do podejmowania decyzji.
- 1. Struktura dokumentów finansowych
- Omówienie struktury Bilansu i RZiS
- Omówienie znaczenia podstawowych wskaźników finansowych (płynność, zwrot z inwestycji) dla firmy
- Wyliczenie zapostrzebowania na kapitał obr
- Omówienie narzędzia do analizy wskaźnikowej PFI
- Warsztat 1 – Przypadek firmy rozwijającej się organicznie
- 2. Omówienie wpływu inwestycji na finanse spółki
- Wpływ subwencji, kredytu, inwestora na finanse spółki
- Wpływ wartości niematerialnych i prawnych na finanse
- Jak wyliczyć optymalny poziom inwestycji w firmie?
- Ulga B+R
- Warsztat 2 – Przypadek firmy silnie rozsnącej
- 3. Budżetowanie
- Jak budżetować koszty kontraktów, jeśli nie wiadomo, czy kontrakty zostaną podpisane?
- Koszty stałe i koszty zmienne
- Warsztat 3 – Omówienie przypadku utraty płynności finansowej (klient nie zapłaci w terminie)
- Podsumowanie wyników z poszczególnych warsztatów
Czas: 1 dn. szkolenia + 1 dz. coaching
Skala: do 8 osób (sala Nova Praxis)
Myślenie procesowe, jak optymalizować procesy
Szkolenie adresowane dla właścicieli procesów w firmach, które rozpoczynają swoją przygodę z zarządzaniem procesowym. Szkolenie przekazuje podstawowe informacje o tym czym jest proces (przykłady!), pokazuje praktyczne przykłady dlaczego to jest takie ważne, pokazuje jak czytać i notować procesy. W głównej części skupiamy się na tym, co złego może tkwić w procesach (marnotrawstwa) i jak sobie z tym radzić. W ramach szkolenia omawiamy między innymi:
- O jest procesem – gdzie się on kończy, a gdzie zaczyna
- Przykładowa biblioteka procesów – jakie są w każdej organizacji
- Na jakim poziomie szczegółowości notować proces – czyli balans między „uchwyceniem od ogółu” a odnalezieniem złota kryjącego się w detalu
- Proces między działami – gdzie się odkłada marnotrawstwo
- Katalog marnotrawstwa procesowego – omówienie typowych negatywnych zachowań i metod rozwiązania
- Jak zmierzyć procesy – jakie KPI wybrać?
W wyniku szkolenia, uczestnicy wychodzą wyczuleni na marnotrawstwa procesowe. Powielanie nazwanych na szkoleniu błędnych wzorców zaczyna być powodem do wstydu przed kolegami z pracy, przez co uczestnicy szkolenia dążą do poprawy procesów.
Czas: 2 dn. szkolenia + 1 dz. coaching
Skala: do 20 osób (sala Klienta)
Wdrażanie zmian – w praktyce
Szkolenie skupia się na aspekcie wdrażania zmian organizacyjnych – tj zmiany sposobu pracy wewnątrz firmy, w tym:
- Jak zweryfikować, czy w ogóle zmiana zadziała, jak ją oznajmić?
- Kogo i o czym powiadomić?
- Na ile szkolić pracowników w zakresie zmiany, a na ile wspierać w pierwszych dniach. a może przesłać instrukcje?
- Dlaczego jest tylu oporników zmian – jak sobie z nimi radzić
- Dlaczego szkolenie dostawcy systemu nie wystarczy i trzeba wykonać szkolenie dotyczące …. zmiany w organizacji firmy (procesów)
- Procedury przejściowe i docelowe
- Dlaczego proces wdrażania zmiany nie kończy się na … wdrożeniu zmiany; czyli zasada „zmiany w wersji 1.1”
- Model Beckhard-Harris – czyli co trzeba zrobić aby zmiana się udała
Szkolenie poparte praktycznymi przykładami z nieudanych wdrożeń zmian z wielu rzeczywistych firm.
Czas: 1 dz. szkolenia + 1 dz. coaching
Skala: do 20 osób (sala Klienta)
Skuteczni sprzedawcy B2B
Szkolenie jest w praktyce zintensyfikowanym doradztwem, warsztatem na którym omawiane są konkretne tematy sprzedażowe naszych klientó∑ w modelu B2B, ze szczególnym nastawieniem na pozyskanie relacji w okresie COVID-19. Próbujemy wypracować poprawną ścieżkę sprzedaży, uwzględniającą także aspekty kontaktu posprzedażnego. Poruszamy na przykład następujące zagadnienia:
- Praktyczny warsztat dotyczący zasady „klient ma zawsze racje” – czyli dlaczego udowadniając klientowi winę pogarszamy relację… czyli to my przegrywamy
- Kiedy klient nie jest klientem – czyli o granicy między „ma zawsze racje” a „nie chcę by był klientem”
- Z jakich tematów rezygnować
- Jak dotrzeć do klienta poprzez media społecznościowe
- Mailing – czy to ma dziś jeszcze sens?
- Dlaczego oferta musi być „na maksa” albo wcale – czyli analiza, czy bycie na 2. pozycji w 10 ofertach jest lepsze niż bycie 1-szym w jednej…
- Granica między „daję klientowi wszystko co potrzebuje by chętnie wrócił” a „daję prawie wszystko by musiał wrócić”
- Słucham czy prezentuję – zdrowa proporcja
- Jak testować oferty przed ich wysłaniem
- Prezentacja oferty – czyli mam 30 min uwagi klienta.
- Jak zastosować kotwice w procesie sprzedaży?
Kluczem dla nas jest słowo B2B – pomagamy tam, gdzie proces ofertowy bywa rozciągnięty w czasie i wymagać może sporych nakładów i nie do końca wiadomo kto jest tu osobą decyzyjną.. Ze szkolenia uczestnicy wynoszą zbiór technik (może lepiej powiedzieć „chwytów sprzedażowych”), które mogą stosować od następnego dnia.
Czas: 2 dn. szkolenia + 1 dz. coaching
Skala: do 20 osób (sala Klienta)
Jak wyceniać projekty IT…
Szkolenie adresowane dla firm, dla których projekty IT są źródłem przychodu. Szkolenie bazuje na faktycznych narzędziach stosowanych przez lata przez trenera w swojej działalności związanej z tworzeniem oprogramowania. Wiele z dobrych rad powstało na zgliszczach popełnionych wcześniej błędów…. Na szkoleniu opowiadamy o tym:
- Rola szacowania projektu – czyli o wadze odpowiedniego wejścia w zakręt w technice jazdy rajdowej; jak negocjować, by był na to odpowiedni czas
- Rozpoznanie faktycznych potrzeb klienta niezależnie od treści zapytania – czyli jak można zyskać przewagę konkurencyjną
- Co gdy nie mamy wszystkich odpowiedzi- czyli rola założeń w planach projektu i ofertach
- Jak dokładnie zaplanować projekt nim zaczniemy szacować – bo bez planu nawet nie warto się za to zabierać
- Jak oszacować ryzyka związane z nowymi technologiami / bibliotekami, których jeszcze nie używaliśmy
- Integracja systemów w projektach – źródła ryzyk, którymi można zarządzić
- Co zrobić, by doświadczenie i świadomość ryzyk nie windowała wycen w kosmos…
- Typowe pomyłki w trakcie szacowania – o czym nie wolno zapomnieć
- Stawki godzinowe używane doszacowania – jak są kalkulowane
- Szacowanie czasu pracy, rola timesheet w poprawianiu trafności wycen
- Jak wycenić serwis?
- Co gdy źle oszacowaliśmy – czyli czy w trakcie realizacji jesteśmy bezradni
W trakcie szkolenia prezentowane są przykłady z błędnie oszacowanych rzeczywistych projektów.
Czas: 1 dz. szkolenia + 1 dz. coaching
Skala: do 20 osób (sala Klienta)
Zarządzanie portfelem projektów, biura projektów
Szkolenie adresowane do firm, które chcą poprawić cały ekosystem realizacji projektów. Pokazujemy w nim, na co zwrócić uwagę wdrażając w firmie systemową ewidencję i monitorowanie wszystkich toczących się projektów. Szkolenie nie jest adresowane do kierowników projektów i nie doradza jak zarządzać pojedynczym projektem. Na szkoleniu rozmawiamy między innymi o:
- Co to znaczy projekt? jakie są rodzaje, czym są projekty wewnętrzne, inwestycyjne i dlaczego musimy to mieć w 1 miejscu
- Kluczowa wiedza o projekcie to … wiedzieć że on w ogóle jest i jaki ma status! Dlaczego to takie trudne i jak to zorganizować?
- Proces wyceniania projektów – dlaczego ma kluczowe znaczenie dla skuteczności realizacji projektów?
- Zarządzanie zmianą – kto za to odpowiada, jak przekonać sponsora
- Jak porównywać projekty, skoro są one z założenia nieporównywalne
- Przeglądy projektów – czyli okresowe spotkania dzięki którym możemy być pewni, że nic ważnego nie umyka naszej uwadze
- Jakie raporty potrzebujemy, by monitorować projekty
- Teczki projektowe – co narzucić kierownikom projektu, a w jakim zakresie mają mieć swobodę
- Spojrzenie zbiorcze na projekt – ofertowanie, realizacja, serwis – czyli pełna prawda o rentowności
- Proste narzędzia wspierające zarządzanie portfelem
- Rola komórki „Biuro projektów” (PMO) – konkretna lista zadań; dlaczego bez takiej roli całość nie wypali?
- Rola monitorowania czasu pracy (timesheet) jako źródła wiedzy o.. nowych i zakończonych projektach
- Jak to wdrożyć w firmie – jakie procedury potrzebne, jakie systemy, jakie szkolenia
Czas: 2 dn. szkolenia + 1 dz. coaching
Skala: do 20 osób (sala Klienta)
Systemy premiowe oparte o MBO
Szkolenie adresowane dla osób które wdrażają systemy MBO w firmie, oraz menadżerów, którzy odpowiedzialni są za wyznaczanie celów MBO. W ramach szkolenia nie tylko omawiana jest sama metodyka MBO – duży nacisk kładziony jest na konkretne przykłady zapisu celów, oraz zasady delegowania zadań. Szkolenie porusza m. innymi:
- Jak wyznaczać cele, czyli o 4 poziomach delegowania zadań zależnie od dojrzałości podwładnego
- Przykłady dobrych celów dla kierownika projektu, sprzedawcy, kierownika zespołu… HR’owca, marketingowca
- Ćwiczenia – wyznaczanie celów dla opisanego pracownika
- Warsztat – uczestnicy podają nazwę stanowiska, tworzymy cele
- Jak w praktyce negocjować cel z podwładnym- znalezienie granicy między ambitne, a demotywująco nierealne…
- Ile celów ma mieć arkusz? jak sobie poradzić, gdy mamy 1000 potrzeb, a arkusz tyle nie zmieści
- Szczegółowo czy ogólnie – co jest celem, a co zadaniem?
- 17 grzechów nieudanych wdrożeń MBO w firmach
- Jak to wdrożyć – jakich procedur potrzeba, kto ma za co odpowiadać, czy tylko menadżerowie mają być objęci wdrożeniem?
- Rola lidera wdrożenia MBO w firmie – czyli dlaczego bez „Steve Jobs’a” takie wdrożenie nie wypali
- MBO poparte systemem premiowym, czy oddzielenie?
- Parę słów o narzędziach – czy napewno potrzeba systemu?
Czas: 2 dn. szkolenia + 1 dz. coaching
Skala: do 20 osób (sala Klienta)
Jak tworzyć przyjazne procedury
Nie łudzimy się, lektura procedur nigdy nie będzie wywoływać rumieńców u pracowników. Są jednak potrzebne – przede wszystkim pokazują nasz „pomysł na działanie firmy”, dzięki któremu możemy dbać, by wszyscy w firmie pracowali tak samo. Jak jednak napisać procedury tak, by były one maksymalnie konkretne, klarowne i na temat? Na szkoleniu opowiadamy bardzo dużo o tym:
- Po co naprawdę są te procedury? czego w nich nie opisywać, bo to nie ma sensu
- Nie tylko procedury – dlaczego ważniejsze są szablony, checklisty, instrukcje i definicje
- Biblioteka procedur – kluczowe by było to jedno miejsce…
- Rola systemu informatycznego – dlaczego musi być lekki i mieć „wyszukiwarkę”
- Grzechy z istniejących w firmach procedur – czyli uczenie się na błędach innych
- Konkretność języka – dlaczego nie możemy drażnić pracowników oczywistością
- Karty działów i stanowisk – czyli metoda na to, by nie utracić odpowiedzialności nawet w racie braku procedury
- Szablony procedur, instrukcji, rejestrów itd.
- Kto ma tworzyć procedury? co opisać, od czego zacząć, z kim to ustalić?
- Procedura vs proces biznesowy?
Wytyczne na szkoleniu zgodne są z założeniami autorskiej metodyk „zwiewnych procedur” – Agile Procedure Library
Czas: 1 dnz. szkolenia + 1 dz. coaching
Skala: do 20 osób (sala Klienta)
Jak realizujemy usługi szkoleniowe
Nasze programy szkoleniowe generalnie realizujemy wg następującego schematu działania:
Krok 1 – Przed szkoleniem.
- Audyt funkcjonowania firmy – dla większych firm realizujemy ogólne rozpoznanie i na tej podstawie lepiej dobieramy program szkoleń
- Wywiad – w przypadku małych firm lub klientów indywidualnych robimy krótki wywiad w celu poznanae potrzeb, profilu firmy, skali działania, problemów które są wyzwalaczem dla odbycia szkolenia. Na tym etapie może być prowadzona e-ankieta oczekiwań szkoleniowych lub problemów firmy. Dopytujemy także o poziom kompetencji i doświadczenia na którym są uczestnicy.
- Dostosowanie ramowego programu do specyfiki klienta
Krok 2 – Szkolenie zasadnicze.
- Warsztaty startowe – poznanie problemów użytkowników w obszarze objętym szkoleniem.
- Przekazanie materiału teoretycznego opartego o przykłady ze specyfiki Klienta i zgłoszone problemy.
- Ćwiczenia przeplatane z materiałem teoretycznym, zadania indywidualne i wspólnie omawiane rozwiązania.
- Szkolenia realizowane w nasz w siedzibie Nova Praxis lub w siedzibie klienta.
- Klient otrzymuje materiały w formie papierowej oraz elektronicznej oraz (zależnie od szkolenia) przydatne narzędzia pomocnicze (np. checklisty).
Krok 3 – Coaching po szkoleniu
- Po 30 dniach od szkolenia…
- Wirtualne spotkanie z uczestnikami, omówienie wątpliwości na codziennie realizowanych zadaniach, w momencie, gdy uczestnicy zaczęli wykorzystywać wiedzę ze szkolenia i mają pierwsze wnioski