Wprowadzenie
Uwzględniając zmienność otoczenia wywołanego COVID-19 wychodzimy na przeciw naszym klientom i dostosowujemy tryb realizacji naszych projektów do zachodzących zmian poprzez metodykę Agile w projektach doradczych. Metodyka AGILE jest znana od wielu lat głównie w środowisku IT, gdyż wiele projektów jest właśnie w ten sposób realizowanych. Co ciekawe u podstaw stworzenia AGILE również była nieustająca zmiana, zatem wykorzystując już sprawdzone rozwiązania z innej branży podążamy za tym trendem i wprowadzamy AGILE do naszych projektów doradczych
Metodyka – podstawowe założenia
Kluczowe założenie w metodyce AGILE kryje się w jej nazwie – słowo „agile” oznacza „lekko, zwiewnie”. Celem metodyki jest, ciągłe dostosowywanie się do zmian jakie zachodzą w trakcie projektu. Zaadaptowaliśmy Agile do naszych potrzeb, tworząc własny substandard dopasowany do potrzeb projektów doradczych. Poniżej podstawowe założenia, które są wpisane w naszą metodykę:
- Rozumiemy zachodzące zmiany dlatego staramy się dopasować do zmieniających się potrzeb klienta, ale w ramach nakreślonych ram w projekcie
- Realizujemy prace interacyjnie dostarczając gotowe produkty w ramach pojedynczego Sprintu
- Liczbę Sprintów określa sam klient, może przerwać na dowolnym etapie bez ponoszenia dodatkowych kosztów
- Pojedynczy Sprint trwa od 3-4 tygodni.
- Klient ma dostęp do tworzonych diagramów i dokumentacji on-line
- Ściśle współpracujemy z klientem
- W regularnych odstępach czasu monitorujemy postęp prac z klientem przynajmniej x1/tydzień
- Dokumenty powinny być relatywnie krótkie. Mają zawierać niezbędne informacje, a dodatki zamieszczane są w formie załączników.
- Zatwierdzone dokumenty są miarą postępu w projekcie.
- Prostota – minimalizujemy ilość koniecznej pracy po obu stronach.
- Każdy Sprint ma ściśle określony zakres bazowy prac do wykonania. Zmiana wymagań danego Sprintu oznacza przesunięcie zadań na kolejny Sprint (nie zmieniamy zakresu bieżącego Sprintu).
- Liderzy projektu po obu stronach zobowiązani są zaplanować zakres i przebieg Sprintu najpóźniej na ostatniej rewizji przed zakończeniem się danego Sprintu
- Wszelkie dokumenty typu procedury, wzorce, instrukcje są skatalogowane w 1 miejscu, mają nadane numery pozwalające zidentyfikować, czy dokument jest oficjalny czy roboczy i czy można z niego korzystać.
Przebieg projektu
Każdy projekt jest podzielony na tzw. Sprinty, które zawierają ściśle określony zakres prac do wykonania w jednostce czasu 3-4 tyg. Zakres zadań do wykonania jest uzgadniany z Klientem tak aby uwzględnić z jednej strony potrzeby Klienta a z drugiej strony aby zapewnić ciągłość całego projektu.
Pojedynczy Sprint zawiera następujące elementy:
- Uzgodniony zakres w ramach bieżącego Sprintu
- Rejestr zmian wymagań
- Rejestr produktów
- Wykres wypalania (wizualizacja postępu prac)
- Produkty końcowe Sprintu do dostarczenia
- Oczekiwane zaangażowanie po stronie Klienta
- Plan działania na kolejny Sprint
Zarządzanie zmianą
Kluczowym elementem metodyki Agile jest ciągła adaptacja do zmiany. W przypadku permanentnie zmieniającego się otoczenia biznesowego mamy pełną świadomość konieczności zmian jakie mogą zajść w trakcie projektu, dlatego wpisaliśmy zmianę jako naturalny element naszych projektów doradczych z pewnymi zastrzeżeniami.
Proces zmian musi spełniać następujące zasady:
- Zakres prac określony w ramach pojedynczego Sprintu nie zmienia się w jego trakcie. Możemy uszczegóławiać zakres prac Sprintu ale go nie zmieniamy. Ewentualne zmiany wymagań/zakresu prac wprowadzamy w kolejnym Sprincie modyfikując jego zakres.
- Zakres następnego Sprintu planujemy na bieżąco w ramach kolejnych rewizji bieżącego Sprintu.
- Omawiamy wyniki naszych prac na bieżąco z Klientem i reagujemy na wszelkie nowe potrzeby. Każdą rewizję w ramach Sprintu kończymy listą rzeczy jaką powinniśmy uwzględnić w ramach bieżącego Sprintu i jakie nowe elementy powinniśmy ująć w ramach kolejnego Sprintu.
- Dokumenty wytwarzane w ramach danego Sprintu widoczne są w repozytorium dokumentów poprzez WWW.
- Diagramy procesów mogą być komentowane na bieżąco w ramach funkcji TeamCollaboration w narzędziu Visual Paradigm.
- Preferujemy ścisłą współpracę z zespołem Klienta aby na bieżąco reagować na każdą zmianę.
- Wszelkie zmiany nanosimy w naszym rejestrze, tak aby mieć wgląd w zakres kolejnych sprintów i na bieżąco reagować na napotkane problemy przy realizacji projektu
- Spotkania statutowe realizujemy w trybie on-line
- Szkolenia i warsztaty realizujemy w trybie on-line z naszego studia, chyba, że sytuacja epidemiologiczna pozwoli na realizację szkoleń na miejscu.