[just_icon icon=”icomoon-software-house” icon_size=”130″ icon_color=”#0070c0″ icon_align=”left”]

Zarządzanie Software House (CMMI, ISO)

Nasza koncepcja

Doskonały Software house to organizm złożony z wielu obszarów zarządzania. Obok oferty w zakresie „Efektywności projektów” oraz „Procesów wytwórczych” posiadamy sprawdzone rozwiązania z obszaru ogólnego zarządzania firmą Software house:

  • pomagamy wdrożyć dobre praktyki wynikające z wymogów CMMI / ISO
  • opisujemy procesy zgodnie z wymogami takich metodyk jak CMMI / ISO
  • kształtujemy poprawne procesy ofertowe związane ze sprzedażą usług oprogramowania na zamówienie – styki produkcji ze sprzedażą
  • definiujemy kompleksowe siatki stanowisk wraz  z wyznaczeniem ścieżek rozwoju
  • wdrażamy systemy raportowe pozwalające na wskaźnikową analizę funkcjonowania software house
  • wdrażamy systemy premiowe dostosowane do specyfiki software house, z naciskiem na efektywność ekonomiczną realizowanych zadań, nie burząc kreatywnej swobody
  • posiadamy sprawdzone wzorce umów dotyczących tworzenia systemów na zamówienie, serwisu oprogramowania, wdrażania gotowych systemów czy świadczenia usług doradczych

Nasze działania prowadzą firmę do osiągnięcia dojrzałości na poziomie minimum CMMI poziom 3.

Łukasz Majer
Z naszych doświadczeń wynika, iż w >50% projektów przyczyną złej jakości nie był niepoprawny proces wytwórczy, ale błędne procedury na styku działu realizacji i działu handlowego
 

Dla kogo

Nasza oferta adresowana jest do następujących odbiorców:

  • firmy starające się o certyfikat ISO 9001 / raport zgodności z modelem CMMI
  • firmy mające problem z rotacją pracowników – doświadczeni pracownicy czują, że osiągnęli już wszystko i nie mają wizji rozwoju
  • firmy działające wg utartych schematów, nie mające jednak dokumentacji procesów / procedur
  • firmy mające problemy na etapie tworzenia ofert – niedostateczne wsparcie działu produkcji, mało pro-kliencka postawa
Zarządzanie firmą i pracownikami
 

Przykładowe efekty

Siatki stanowisk

Rozbudowana firma software house potrzebuje dostosowanej do skali siatki stanowisk, dającej młodszym pracownikom motywację do rozwoju i pozostania w firmie, a bardziej doświadczonym pracownikom poczucie wyróżnienia.
W naszej karierze mieliśmy do czynienia z wieloma systemami siatek stanowisk w różnych firmach. Proponujemy:

  • pełne wdrożenie siatek siatki stanowisk, w podziale na ścieżki rozwoju (analityczna, architektoniczna, kierownicza)
  • dla każdego stanowiska wdrożenie kart stanowiskowych – z uwzględnieniem zakresu obowiązków, wymaganych kompetencji, uprawnień, przywilejów osobowych
  • powiązanie siatki stanowisk z modelem ról projektowych
Siatka stanowisk software house
Wdrożenie siatki stanowisk daje wymierne korzyści: mniejsza rotacja pracowników i ograniczenie niekontrolowanego wzrostu wynagrodzeń poprzez jasne kryteria awansu na wyższe stanowiska
Uporządkowane procesy ofertowe

Dla firm pracujących w modelu „Tworzenie oprogramowania na zamówienie” niezwykle ważne jest uporządkowanie procesów tworzenia ofert. Efektywna współpraca działu sprzedaży z działem realizacji skutkuje:

  • dobrym rozpoznaniem potrzeb klienta – złożenie oferty „szytej na miarę”
  • terminowo przygotowywanymi kosztorysami i opisami merytorycznymi do ofert przez dział produkcji
  • brakiem konfliktów – jasno zdefiniowany zakres, który w ramach oferty przygotowuje dział realizacji, a za który odpowiada dział sprzedaży
  • rzetelnym zaplanowaniem projektu – sprzedany zostaje tylko taki projekt, który został oszacowany przez dział realizacji
10 przykazań dla przygotowujących ofertę:
  • zanim zaczniesz przygotowywać ofertę, spotkaj się z Klientem i poznaj jego faktyczne potrzeby. Opis w zapytaniu ofertowym nie wyczerpuje tematu
  • zidentyfikuj ryzyka, nie przekładaj wszystkich ryzyk na podwyższoną wycenę – są inne metody zarządzenia nimi
  • tworząc ofertę, pamiętaj o wskazaniu zadań po stronie Klienta
Wdrożony system raportowy

Zarządzanie większą organizacją wymaga użycia raportów i zdefiniowania szeregu wskaźników obrazujących funkcjonowanie firmy.
Posiadamy wypracowane standardy raportów z następujących dziedzin:

  • CRM – raport sprzedaży vs budżet, raport marży per klienci / produkty, skuteczność ofert…
  • finanse – wynik finansowy, rozrachunki z Klientami, …
  • Zarządzanie projektami – skuteczność szacowania projektów, utylizacja pracowników
  • Inżynieria oprogramowania – ilość błędów na testach klienta vs błędy wewnętrzne, porównanie kosztu testów vs stabilizacji per projekty
  • Helpdesk – …
System raportowy w zarządzaniu Software House
 

Pozostałe korzyści

Poniżej przedstawiamy inne przykładowe korzyści uzyskiwane dzięki wdrożeniu naszych rozwiązań:

  • system premiowy uzależniający wartość premii od efektywności ekonomicznej projektu, w którym pracownik brał udział
  • gotowość do audytu ISO/CMMI
  • odpowiednie planowanie zasobów do projektu, tworzenie planów rekrutacyjnych
  • dobre wzorce prezentacji produktów
  • dobre, sprawdzone wzorce umów „na każdą okazję” – zamiast praktyki „kopiowania z poprzedniej umowy”
 

Dlaczego warto z nami współpracować

  • reorganizacje i standardy podporządkowujemy biznesowi – metodyki i ład nie są dla nas celem samym w sobie!
  • implementujemy nasze doradztwo – koncepcje zamieniamy we wdrożenie narzędzi, piszemy gotowe procedury, szkolimy
  • działamy nieinwazyjnie – minimalizujemy koszt specjalistów Państwa firmy, z doświadczenia wiemy czego mogą potrzebować
  • mamy wizję strategiczną, nawet wtedy gdy usprawniamy drobne ogniwo
  • mamy gotowe i sprawdzone wzorce procesów, artefaktów projektowych, arkuszy ryzyk, harmonogramów etc.
  • nie używamy nadmiaru pisanych procedur, zamiast tego preferujemy wdrożenia narzędzi wspierających i wzorców dokumentów
  • pomimo, że nasi doradcy od lat zajmują się z pasją zarządzaniem, posiadają w życiorysie doświadczenia jako projektanci / programiści. Sprawdź nas
Posiadamy kilkunastoletnie doświadczenie w zarządzaniu firmami typu „Software house” o skali od 20 do 1000+ osób. Opieramy się o sprawdzone metodyki: CMMI, ISO, Prince2, PMI, Scrum
 

Co zawiera nasza usługa

  • analiza problemów, ustalenie potrzeb
  • rekomendacja kierunków usprawnień i wdrożenie zmian
  • dobór metodyk „skrojonych na miarę”  – bez zbędnych eksperymentów
  • dobór oprogramowania narzędziowego (np. narzędzia przechowywania dokumentacji projektowej)
  • zaprojektowanie efektywnie kosztowo rozwiązań organizacyjnych Software House
  • przygotowanie kompletnych procedur / instrukcji dla pracowników wg standardów Państwa firmy
  • szkolenia dla pracowników
  • indywidualnie przygotowane procedury
  • metodyki / praktyki ogólne
  • nadzór nad dalszym wdrożeniem nowych standardów – monitoring stosowania procedur, coaching
  • raportowanie dla zarządu