Profesjonalne mapowanie procesów biznesowych pozwala zobrazować, w jaki sposób funkcjonuje firma od strony procesowej – i to niezależnie od branży, przyjętego modelu biznesowego, rodzaju klientów, charakteru działalności, czy otaczającej przedsiębiorstwo konkurencji.
Stworzenie map procesów zachodzących w firmie czy to produkcyjnej, usługowej, branży handlowej czy FMCG pozwala zbudować świadomość, iż są procesy, w jaki sposób są one między sobą powiązane, kto odpowiada za dany proces, gdzie się konkretne działanie zaczyna, a gdzie kończy, ile kosztuje obsługa danego procesu, jakie zachodzą powiązania między działami, .
Przed decyzją, czy w firmie istnieje potrzeba stworzenia tylko pojedynczych map procesów czy też mapy procesów dla całej organizacji, warto zadać sobie kilka pytań, które pozwolą określić jaki poziom wsparcia potrzebuje:
- Czy w firmie zostały zidentyfikowane procesy i znani są właściciele procesów, dane wejściowe//wyjściowe, główni użytkownicy?
- Czy kierownictwo firmy wie, w jaki sposób realizowane są w firmie procesy biznesowe?
- Czy firma ma opracowany strategiczny plan działania, w ramach którego zostały określone działania jak zwiększyć wydajność i/lub obniżyć koszty obsługi procesów?
- Czy w firmie wdrożone są jakiekolwiek procedury, instrukcje szczegółowe poza ISO?
- Czy w firmie dobrze funkcjonuje współpraca między poszczególnymi działami (np: dział handlowy – dział realizacji, dział zakupów – dział realizacji, dział obsługi klienta- dział reklamacji, dział wdrożeń – dział logistyki, etc.)?
- Czy firma osiągnęła zadowalający poziom obsługi klientów, dostawców, kontrahentów, pracowników, współpracowników?
- Czy w firmie istnieje problem wąskich gardeł na styku działów?
- Czy wyznaczone są wewnątrz działu wskaźniki KPI dla właścicieli procesów?
- Czy firma ma opracowany model zarządzania przez cele, który pozwala wyznaczać kierunki usprawnień w firmie?
- Czy zdefiniowane zostały powiązania między stanowiskami w ramach procesów?
Jeżeli odpowiedź na co najmniej 3 pytania jest odpowiedzią negatywną, to oznacza, że sporządzenie mapy procesów wniesie wartość dodaną w firmie.
Odpowiedź pozytywna dla punktów 1-3 powinna firmie dać odpowiedź jakie powiązania między działami funkcjonują w firmie – mapa procesów na poziomie N-1 już powinna wnieść wartość dodaną w firmie wraz ze wskazaniem barier wewnątrz działów.
Odpowiedź pozytywna dla punktów 4-7 wskazuje na potrzebę analizy procesów na styku kilku działów, ze szczególnym uwzględnieniem działu, który managerowie intuicyjnie postrzegają, że nie działa efektywnie. Dział sprzedaży jest łatwo rozliczyć stosując różne wskaźniki, ale dział księgowości, dział zakupów, realizacji usług, customer service już znacznie gorzej, dlatego głównie dla tych działów warto rozważyć zlecenie badaniam jak wyglądają procesy wewnątrz takiego działu lub na styku z innymi działami. Mapowanie procesów dla pojedynczych działów przy równoczesnym utworzeniu mapy procesów na poziomie N-1 jest rozwiązaniem optymalnym dla firm szukających szybkich i sprawnych rozwiązań.