- Analiza procesów biznesowych – wizja docelowego umiejscowienia systemu w firmie naszego Klienta
- Sporządzenie listy wymagań biznesowych i technicznych dla nowego systemu
- Analiza umów wdrożeniowych, licencyjnych, serwisowych
- Weryfikacja rozwiązań zagranicznych, w zakresie analizy zgodności z polskim prawem, analizy funkcjonalnej, analizy prawnej, weryfikacji procesu wdrożenia i utrzymania całego rozwiązania
- Opracowanie koncepcji wdrożenia, analiza wykonalności, strategia „gotowy produkt” <> rozwiązanie „szyte na miarę”
- w tym : wstępne zapytania ofertowe do potencjalnych wykonawców (tzw. RFI)
- w tym : opracowanie założeń dotyczących integracji systemu i migracji danych
- Przygotowanie zapytania ofertowego, RFP / SIWZ, ustalenie kryteriów oceny
- Wybór firm odpowiednich do uczestnictwa w postępowaniu ofertowym lub przetargu
- Organizacja postępowania ofertowego
- Ocena oferentów, wizyty referencyjne
- Negocjacje umowy z wybranym wykonawcą
- Nadzór nad realizacją (patrz też: „Zarządzanie projektem”)
- Przygotowanie do wdrożenia: zaplanowanie zmian procesów, zaplanowanie szkoleń
- Ustalenie zasad utrzymania systemu, wskazanie opiekunów biznesowych / administratorów technicznych
Kiedy stosować
- Firma nie działa w branży informatycznej – nie ma zasobów IT lub zakres kompetencji osób IT jest niewystarczający do wdrożenia złożonych rozwiązań
- Zarząd chce wybrać rzetelnych dostawców w postępowaniu ofertowym
- Były już w firmie podejmowane próby wyboru rozwiązań samodzielnie, ale przedstawione oferty były niezrozumiałe i wydawały się zbyt drogie
- Firmy konkurencyjne zyskują przewagę poprzez nowoczesne rozwiązania informatyczne
- Na rynku polskim nie udało się znaleźć gotowych rozwiązań, które mogłyby spełniać oczekiwania firmy i potrzebna jest analiza systemów zagranicznych.
- Firma chce wdrożyć rozwiązanie zagraniczne u siebie i chce sprawdzić aspekty prawne, wdrożeniowe i utrzymaniowe przed podjęciem decyzji o zakupie
- Konkurencja wykorzystuje środki unijne na rozwoju swojego biznesu poprzez wdrożenie nowoczesnych systemów informatycznych
Większość firm decyduje się na wdrożenie złożonych systemów informatycznych raz na 5-10 lat. Wybór takich rozwiązań warto powierzyć firmie, która się na tym zna i zadba o interesy Państwa firmy
Przykładowe efekty
Ustalenie zasad serwisowania systemu
Pomagamy ocenić dostawców systemu nie tylko pod kątem systemu i projektu wdrożeniowego, ale także pod kątem kosztów utrzymania systemy po wdrożeniu. Pomagamy zdefiniować:
- gwarantowane koszty serwisu
- gwarantowane czasy reakcji na zgłoszone problemy
- gwarantowane czasy rozwiązania problemów
- sposób dystrybucji poprawek
- koszty rozwoju, modyfikacji systemu
- zasady indeksacji opłat za usługi serwisowe
- całkowite koszty wdrożenia rozwiązania (nie tylko koszty samych licencji, ale również inne koszty niezbędne przy wdrożeniu zaawansowanych systemów informatycznych)
Pomagamy ocenić rozwiązanie dostawcy, poprzez:
- ocenę potencjału i motywację dostawcy do dalszego rozwoju systemu
- ocenę dostępności serwisu na lokalnym rynku
- ocenę możliwości systemu w odniesieniu do potrzeb klienta
- ocenę innowacyjności rozwiązania na tle konkurencji
- ocenę zakres funkcjonalnego zagranicznych rozwiązań w odniesieniu do specyfiki polskich realiów
- ocenę jakości proponowanego procesu wdrożenia
Wdrożenie systemu informatycznego jest w pewnym sensie podobne do zakupu samochodów flotowych. Obok kosztu zakupu, ważniejsze są koszty eksploatacji, niezawodność i dostęp do serwisu
Analiza „kruczków” w umowach wdrożeniowych
Przez wiele lat pracowaliśmy po stronie dostawców systemów informatycznych. Wiemy, na co zwrócić uwagę w analizie umów wdrożeniowych, licencyjnych oraz utrzymaniowych tak, aby podpisana umowa była korzystna dla klienta w perspektywie krótko i długoterminowej. Przykładowe aspekty, na które zwracamy uwagę:
- procedura migracji danych z dotychczasowego systemu
- stopień dostosowania systemów zagranicznych do polskiego prawa
- koncepcje integracji systemu z innymi systemami
- odpowiedzialność za prowadzenie testów integracyjnych
- zagwarantowanie realizacji ogólnych celów projektu
- koszty zmian podczas projektu
- koszty rozszerzeń systemu o kolejnych użytkowników
- sposób rozliczania prac dodatkowych z dostawcą
- zagadnienia otwarte – nie mające konkretnej wyceny „fixed price”
Odpowiednia organizacja wymagań dla systemów
Unikamy podejścia, w którym wybrane systemy porównywane są wg tabeli z punktacją. W podejściu tym, system mający najwięcej punktów staje się zwycięzcą. Dostawcy mają tego świadomość, więc często przedstawiają niepełne informacje co do określonych funkcjonalności.
W naszym podejściu, potrzeby definiowane są „z góry”. Dostawcy otrzymują znormalizowaną bazę potrzeb, oferują rozwiązania spełniające wskazane potrzeby. Dzięki temu, dodatkowe cechy systemu w niewielki sposób wpływają na ocenę rozwiązania pod kątem jego spełnienia faktycznych potrzeb.
Wiele firm wybiera systemy najdroższe, mające najwięcej funkcji, o wątpliwej przydatności.
W wielu przypadkach, indywidualna rozbudowa tańszego systemu o brakujące funkcje bywa tańsza niż zakup rozwiązania gotowego mającego od razu wszelkie niezbędne cechy!
Możliwe warianty naszych usług
- Jednorazowa usługa weryfikacji treści umowy wdrożeniowej, serwisowej, w wyniku której firma otrzymuje pełną analizę umowy wraz z komentarzem gdzie widzimy potencjalne pułapki
- Wsparcie w ocenie merytorycznej i technologicznej wybranego rozwiązania
- Analiza konkurencyjnych rozwiązań na rynku krajowym i zagranicznym
- Wsparcie w całym procesie wyboru dostawcy, od momentu zdefiniowania wymagań po końcowy wybór systemu