Czy inwestycje są potrzebne w okresie pandemii?
Okres pandemii zmusza wiele firm do przeprowadzenia zmian w swoim modelu biznesowym, a część branż wręcz jest zagrożona zapaścią z powodu zamknięcia hoteli, lokali gastronomicznych. Zmienia się model zakupu usług, co również zmienia znaczenie produktu dla klientów końcowych. Ogromne znaczenie zaczyna mieć tu bezpieczeństwo jakie firma musi zapewnić swoim klientom i swoim pracownikom. To jako całość jest dziś postrzegane jako produkt, stąd też wiele czołowych firm zapewnia dostawę tzw. bezpieczną paczką.
Rola bezpieczeństwa zaczyna być na tyle istotna, że w znanym od wielu lat modelu 5 sił portera zaczyna odgrywać istotną rolę zmieniającą pozycję firm w danym sektorze. Sam proces sprzedaży i obsługi klienta wymuszony innym trybem pracy jest wyzwaniem, ale równie ważne jest współdziałanie wielu branż z sektorem medycznym, który nie tylko pracuje nad szczepionką COVID-19 ale też nad rozwiązaniami aby można było właśnie zapewnić bezpieczeństwo pracownikom w biurze czy na hali produkcyjnej.
Każda inwestycja z poprawę organizacji pracy, czy w bezpieczeństwo zwróci się firmie w krótkiej perspektywie. Strategia wybierana przez wiele firm, która polega na zamykaniu 80% pracowników w domach jest długofalowo ogromnym błędem, bowiem zabija to kreatywność i poczucie przynależności do firmy. Raczej firmy powinny inwestować w rozwiązania, który zapewnią ciągłość pracy i równocześnie zapewnią bezpieczeństwo pracownikom.
Większa świadomość Polaków oraz sytuacja w państwowej służbie zdrowia sprawia też, że coraz chętniej wykupywane są abonamenty medyczne przez pracodawców. Ponad 80% pracowników wybiera jako benefit opiekę medyczną dla swojej rodziny.
Równocześnie, rosnący rynek usług medycznych sprawia, że coraz więcej osób będzie korzystać z prywatnej służby zdrowia, a to z kolei pociąga za sobą wzrost konkurencyjności – wyścig ten wygrają jednostki lepiej przygotowane i oferujące bezpieczne usługi dla swoich klientów, i mowa tu nie tylko o lekarzach pierwszego kontaktu, którzy dają lub nie skierowania na testy COVID-19. Mowa tu o całej branży medycznej, która tu tworzy się niejako od nowa. Klinika stomatologiczna z dużym stażem przegra z nowym podmiotem, który lepiej zabezpieczy swoich pacjentów podczas zabiegów.
Analiza strategiczna
Analiza strategiczna firm, to usługa która skierowana jest do firm dotknęły skutki pandemii i które muszą dokonać zmian swoich
Inwestycje w poprawę organizacji pracy w placówkach medycznych
Przychodnie
Placówki służby zdrowia, skupiające szeroki wachlarz poradni specjalistycznych oraz oferujące podstawowy zakres badań ambulatoryjnych kojarzone są nadal głównie z tłumem pacjentów, zajętym telefonem rejestracji i odległymi terminami wizyt. Każde dublowanie działań, nadmierna weryfikacja, obsługa niepotrzebnych wyjątków, niedookreślony zakres odpowiedzialności generują niepotrzebne koszty. Analiza, pomiar i optymalizacja procesów w placówkach medycznych pozwalają usprawnić procesy obsługowe poprzez jasny podział obowiązków i optymalizację ruchu pacjentów.
Centra medyczne
Placówki medyczne zakładane prywatnie od podstaw charakteryzuje często szybki, ale słabo kontrolowany rozwój. Wraz z nowymi pacjentami przybywają nowe usługi, a za tym przybywa obowiązków administracyjnych jak zarządzanie dokumentacją, logistyka zakupowa, współpraca z podwykonawcami, czy też konieczność rozbudowy kanałów komunikacji z pacjentami a także dostosowanie oferty do potrzeby rynku. Zarządzanie taką placówką ma charakter wielowymiarowy i posiadanie odpowiednich danych może mieć kluczowe znaczenie w zdobyciu przewagi konkurencyjnej. Analiza i pomiar procesów pozwalają określić realne koszty obsługi procesów biznesowych oraz zidentyfikować najbardziej kosztowne działania i marnotrawstwa – na takich realnych,danych można optymalizować procesy.
Kliniki
Specjalistyczne podmioty lecznicze działające przy szpitalach lub uczelniach medycznych posiadają często skomplikowany system powiązań procesowych między świadczeniem opieki zdrowotnej, prowadzeniem prac dydaktycznych i badawczych oraz realizacją zadań związanych z kształceniem w zawodach medycznych. Dzięki opracowanej na etapie analizy mapie procesów, obrazującej powiązania między poszczególnymi jednostkami i procesami oraz danym liczbowym z pomiaru tych procesów (np. poziomu wykorzystania sprzętu medycznego) można kompleksowo spojrzeć na problemy i bariery występujące w codziennej pracy a następnie ułożyć realny do wykonania Plan usprawnień.
Optymalizacja procesów w jednostkach medycznych to nie tylko wzrost efektywności wewnętrznych procesów, to również skrócenie procesu leczenia pacjentów i zapewnienie poczucia bezpieczeństwa.
Inwestycje w poprawę bezpieczeństwa
Zapewnienie bezpieczeństwa w okresie pandemii nie można postrzegać jedynie przez pryzmat przepisów BHP. Bardzo ważne jest zapewnienie pracownikom poczucia, że pracodawca zapewnia im bezpieczne miejsce pracy. Bezpieczeństwo należy też postrzegać przez pryzmat poczucia przynależności do firmy, niezależenie od trybu pracy w jakiej pracownicy muszą w danym momencie pracować. Aby zapewnić takie poczucie bezpieczeństwa z jednej strony firmy muszą zastosować określone procedury wejścia wyjścia do pomieszczeń ale również zapewnić szybki przepływ informacji.
W dobie pandemii, chaos w funkcjonowaniu firmy jest ostatnią rzeczą jaką firma może zafundować swoim pracownikom, współpracownikom i klientom. Stąd tak ważne jest sprawne przekazywanie informacji ale jednocześnie procesowe i przewidywalne zorganizowanie funkcjonowanie firmy.
Pomiar procesów narzędziem do znalezienia miejsc obszaru do zmian
Skuteczną metod pozyskania informacji o potencjale posiadanych zasobów, nieefektywności zasobów ludzkich jest analiza i pomiar procesów.
Analiza procesów ułatwia wyłapanie wąskich gardeł, zależności, wyjątków, które zazwyczaj niepotrzebnie komplikują cały proces. Natomiast sama analiza nie pozwoli efektywnie zaplanować działań naprawczych, gdy w głównej mierze opiera się na wywiadach z ludźmi, a tu często słyszy się maginczne „nie da się…”.
Pomiar procesów to wielowymiarowa analiza czasu wykonywanych czynności w ramach zidentyfikowanych procesów począwszy od administracji poprzez personel, obsługę techniczną. W pomiarze biorą udział wszyscy pracownicy/współpracownicy. Pomiar poprzedzony jest szkoleniami dla personelu i realizowany jest przez okres 1-go miesiąca przy pełnym wsparciu z naszej strony. Uzyskane dane z pomiaru procesów wykorzystujemy do wskazania przyczyn niskiej efektywności. W połączeniu z wynikami analizy procesów całość stanowi materiał do opracowania rekomendacji i Planu optymalizacji procesów.
Tylko wiarygodne dane pozwolą zaplanować wdrożenie optymalnych kosztowo zmian organizacyjnych. Nawet o 20% można zwiększyć efektywność działań bez zakupu systemów informatycznych.
Współpraca
W ramach współpracy z naszymi klientami proponujemy przejrzyste i proste zasady. Wspieramy klientów od momentu zdefiniowania problemu, poprzez zaplanowanie Działań Naprawczy, po sam proces wdrożenia zmian organizacyjnych.
Do każdego klienta podchodzimy indywidualnie. Poniżej przedstawiony został najprostszy schemat uruchomienia pomiaru i analizy procesów, wymaganego do podjęcia działań optymaliacyjnych
1) Etap 1 – Analiza procesów
- Warsztaty z identyfikacji procesów
- Opracowanie Mapy czynności
- Pogłębiona analiza procesów / mapowanie
2) Etap 2 – Pomiar procesów
- Udostępnienie systemu do pomiaru procesów
- Nadzór nad pomiarem procesów przez cały okres trwania pomiaru
3) Etap 3 – Opracowanie rekomendacji
- Analizy porównawcze
- Analiza SWOT
- Opracowanie rekomendacji
- Opracowanie Planu usprawnień
4) Etap 4 – Wdrożenie usprawnień
- Wsparcie we wdrożeniu zmian
- Szkolenia
- Instrukcje i procedury
- Zdefiniowanie celów dla pracowników
Co nas wyróżnia:
- Wiemy, gdzie są problemy i przestrzeń do optymalizacji
- Możemy precyzyjnie wyznaczyć cele do osiągnięcia
- Możemy przygotować Plan działania
- Możemy doprecyzować role – zakres odpowiedzialności poszczególnych pracowników
- Umiemy określić co jest największym realnym kosztem działalności
- Wiemy jak i o ile % usprawnimy proces wdrażając nowy system
- Przeanalizowaliśmy ponad 6oo tys. godzin pracy
- Zoptymalizowaliśmy ponad 100 procesów w różnych firmach