Standard jakości Nova Praxis

Po co standard?

W przeciwieństwie do zakupu produktów codziennego użycia, porównanie jakości usług doradczych jest bardzo trudne. W torii, ten sam cel może być osiągany  różnymi metodami, ale nie wszystkie w jednakowy sposób angażują organizację Klienta i gwarantują rzetelność przygotowywanych wniosków.
Wiemy, że tego rodzaju dylematy nie ułatwiają Klientowi podjęcia decyzji o zakupie konkretnej usługi doradczej.
Dlatego postanowiliśmy, że stworzymy kryteria oceny naszych usług, które pozwolą Klientowi upewnić się, że to co i jak dostarczamy zadba o jego interesy – te bieżące i te przyszłe. Kryteria naszego standardu są jawne i dla naszych standardowych usług zobowiązujemy się do ich przestrzegania.

Kryteria zdefiniowaliśmy przy wsparciu zewnętrznego konsultanta, dzięki któremu weszliśmy w skórę naszego klienta. Staraliśmy się ująć wszystko to, co dla klienta ważne i może budzić obawy.
Nie chodzi tylko o efekty końcowe doradztwa – przykładowym kryterium naszego standardu jest to, by minimalizować zaangażowanie klienta w zakresie obsługi projektu, jego koordynacji i nadzoru. Oczywiście, istotne jest to co Klient otrzymuje na końcu – czy są to luźne i ogólne zalecenia, czy „twardy konkret” który staje się gotowym przepisem wg którego poszczególni menadżerowie mogą dalej samodzielnie działać. Efekty doradztwa powinny dać się wdrożyć w organizacji, firma doradcza powinna myśleć także o tym co się będzie dziać po jej usłudze. Oczywiście na koniec pozostaje aspekt finansowy projektu – klarowność kosztów usługi.

Nasze usługi na tle standardu

Nasze usługi tworzymy i doskonalimy pod kątem spełniania tego standardu.

Usługi standardowe, które spełniają ustanowione kryteria doradztwa doskonałego  otrzymują specjalny certyfikat „Standard jakości Nova Praxis”.

Wszelkie nasze standardowe usługi poddaliśmy ocenie i dostosowaniu pod kątem zgodności  z tymi kryteriami.

Sposób spełnienia kryteriów Standardu Jakości Nova Praxis przez poszczególne usługi z oferty Nova Praxis można ocenić w Tabeli spełnienia Standardu jakości Nova Praxis (do pobrania w formie pliku Excel).

analiza procesów biznesowych

Założenia standardu Nova Praxis

Poniżej prezentujemy szczegółowe założenia, które definiują Standard Jakości Nova Praxis.

Oceniany elementKryteria oceny
Przebieg usługi i metodyka
Jasny schemat przebiegu usługiCzy w momencie podejmowania współpracy doradczej, jasno wynika wg jakiego schematu doradztwo będzie przebiegało?
Czy Klient ma świadomość gdzie / na ile będzie angażowany w całym procesie?
Czy jest to zapisane w ofercie / umowie?
Metodyka i standardy wewnętrzne firmy doradczejCzy istnieje spisana metodyka prowadzenia danej usługi doradczej, dzięki której firma może gwarantować, że każdy projekt będzie realizowany tak samo i da podobne rezultaty?
Czy jest ona opublikowana dla wszelkich doradców realizujących projekt np. w formie wytycznych?
Wnioskowanie na bazie liczbCzy realizując usługę, kładziony jest nacisk na mierzalne dane? Czy wnioskowanie i rekomendacje oparte są o liczby?
Samodzielna weryfikacja liczbCzy realizując doradztwo, nacisk położony jest na samodzielne zweryfikowanie tez poprzez samodzielny pomiar kluczowych wartości?
Czy dostarczane są do tego narzędzia / metody?
Zbieranie informacji u źródełCzy w ramach doradztwa, informacje pozyskiwane są od pracowników liniowych wykonujacych zadania (realizując ideę GEMBA zaczerpniętą z Lean Management)?
Czy analizy prowadzone są z pracownikami w ich miejscu pracy?
Czy głosy i sugestie pracowników są uwzględniane?
Wsparcie narzędzioweCzy w ramach usługi, dostarczane są narzędzia ułatwiające realizację doradztwa lub utrwalenie jego rezultatów? Np. systemy informatyczne, urządzenia telemetryczne
Produkty końcowe
Czy wiadomo co otrzymamy jako produkt doradztwa?Czy usługa definiuje jasno zakres produktów końcowych (dokumentacje, materiały szkoleniowe)?
Czy jasno określona jest forma produktów doradztwa?Czy dla każdego z deklarowanych produktów, zdefiniowano szablon dokumnentu lub formę?
Czy forma ta jest elementem wewnętrznego standardu dostawcy (procedur wewnętrznych) i obowiązuje wszelkich doradców?
Czy dostawca na życzenie udostępnia próbki materiałów?
Liczby i kwoty w dokumentach końcowychCzy w efekcie doradztwa, w podsumowaniu firma kładzie nacisk na podsumowanie liczbowe identyfikowanych zagadnień / oszacowanie ilościowo -kwotowe proponowanych rekomendacji?
Dbałość o środowiskoCzy dokumentacja projektu przekazywana jest w formie elektronicznej?
Rezultaty doradztwa w dedykowanym narzędziu?Czy rezultaty doradztwa mogą być przekazane w formie dedykowanego narzędzia informatycznego ułatwiającego ich przetwarzanie? Czy może świadczyć takie wsparcie po projekcie?
Przekazywanie materiałów szkoleniowychCzy po szkoleniach realizowanych w ramach doradztwa przekazywane są wszelkie materiały szkoleniowe w formie elektronicznej (umożliwiające propagowanie wiedzy)?
Sposób przekazania produktówCzy przekazanie produktów projektu odbywa się w formie warsztatu omawiającego jak rozumieć otrzymywane dokumenty?
Czy są omawiane kluczowe wnioski?
Wsparcie po doradztwie
Dostosowanie produktów doradzwa do dalszych kroków u KlientaCzy produkty doradztwa są tak zaprojektowane, by ich forma była czytelna dla osób które mają ich używać? (np. kierowników u klienta)
Czy w razie potrzeby dostarczana jest legenda / objaśnienia do przedstawianych materiałów?
Czy materialy podzielone są odpowiednio do grup ich odbiorców (np. wytyczne dotyczące systemów w dedykowanym dokumencie dla IT)
Możliwość przetwarzania rezultatówCzy forma przekazania dokumentacji umożliwia ich dalsze przetwarzanie przez klienta-odbiorcę doradztwa? Np.. Czy zamiast wydruku papierowego lub PDF, klient otrzymuje raporty w Excel / Word?
Czy po usłudze, zapewniane jest wsparcie we wdrożeniu zaleceń i rekomendacji?Czy możliwy jest nadzór autorski nad wdrożeniem i coaching dla liderów zmian u Klienta?
Czy dostępne są odpowiednie szkolenia dla liderów zmian?
Czy dostępne są narzędzia/ szablony do użycia przez liderów jako pomoce we wdrażaniu zmian?
Czy zapewniane są mechanizmy motywujące liderów do wdrażania zaleceńCzy proponowane i dostarczane są narzędzia wspierające motywację pracowników klienta (odbiorcy doradztwa) do wdrażania przekazanych rekomendacji?
Np. programy certyfikacyjne dla liderów zmian, systemy motywacyjne?
Kryteria przekrojowe dla firmy
ReferencjeCzy firma posiada doświadczenie we współpracy z różnorodnymi firmami?
Czy firma posiada pisemne referencje poświadczające o jakości?
Czy firma wyraża zgodę na kontakty referencyjne?
Autorskie metodykiCzy firma aktywnie pracuje nad rozwojem własnych metodyk związanych z realizowanym doradztwem
Czy firma inwestuje w narzędzia wspierające doradztwo?
Czy firma dzieli się swoją wiedzą w ramach konferencji?
Doświadczenie osób zarządzającychCzy osoby zarządzające firmą doradczą posiadają osobiste doświadczenie doradcze (rozumieją branżę i istotę usług)?
Czy osoby zarządzające osobiście nadzorują projekty?
Czy osoby zarządzające osobiście realizują zadania w projektach nie tracąc kontaktu z rzeczywistością firm klientów?
Zarządzanie wiedząCzy firma rozwija własny katalog problemów i rekomendacji, stanowiący bazę doświadczeń dla kolejnych projektów?
Czy katalog ten jest dostępny dla wszystkich doradców?
Asertywność w realizacji projektów bez uzasadnienia biznesowegoCzy firma uczciwie komunikuje klientowi realne korzyści które może osiągnąć w ramach doradztwa, nawet w przypadkach w których szacunki są pesymistyczne?
Czy firma odmawia podjęcia się projektów jeśli nie widzi wartości dodanej dla klienta z zamówionych usług (nawet kosztem utraty projektu)?
Bezpieczeństwo zespołuCzy firma doradcza posiada zaplecze doradcze o większej skali niż skala projektu?
Czy w projektach uczestniczy więcej niż 1 doradca i w razie problemów z dostępnością jednego z doradców (choroba, wypadek losowy) możliwe jest zastępstwo?
Transparentna, wygodna współpraca
Jasne warunki cenoweCzy usługa realizowana jest w modelu "fixed price" w którym cena znana jest z góry?
Czy w koszty projektu wliczono wszelkie koszty pomocnicze (np.. Dojazdy?)
HarmonogramCzy usługa realizowana jest wg precyzyjnie określonego harmonogramu?
Czas na odbiór i weryfikacjęCzy w harmonogramie projektu jasno określany jest czas na weryfikację materiałów i odbiór produktów końcowych przez Klienta?
Doradztwo jako inwestycjaCzy usługa może być rozliczona w formie inwestycji, a więc nie obciążać jednorazowo budżetu kosztów? (rozliczana w formie amortyzacji)
Czy umowa gwarantuje produkty końcoweCzy w umowie lub ofercie jasno definiuje się rodzaj i zakres poszczególnych produktów projektu?
Czy wiadomo co będzie podlegać odbiorowi?
Prawa autorskie do dokumentacjiCzy umowa doradcza gwarantuje, że do dokumentacji wytworzonej w ramach projektu klient otrzymuje majątkowe prawa autorskie?
Czy Klient ma możliwość swobodnego przewarzania tych informacji i przekazywania innym podmiotom?
Swoboda wyboruCzy po zakończonej usłudze, Klient posiada możliwość swobodnej decyzji, czy chce kontynuować wsparcie doradcze, czy podejmuje się realizacji rekomendacji we własnym zakresie?
Wygoda współpracy - organizacja narzędzi / zapleczaCzy w ramach usługi doradczej zapewniane są wszelkie narzędzia i pomoce potrzebne do realizacji doradztwa? (np. wypożyczenie narzędzi badawczych / ankietowych)
Wygoda współpracy - zarządzanieCzy osoba zarządzająca usługą (doradca) jasno komunikuje potrzeby spotkaniowe? Czy samodzielnie umawia spotkania o ile udzielono mu do tego prawa, czy wymaga do tego wsparcia koordynatora klienta?
Czy osoba zarządzająca usługą przekazuje "raporty postępu" w trakcie realizowanej usługi, rzetelnie informując o ewentualnych barierach i ryzykach?